Op 22 mei spreekt de Pools-Belgische filosoof en schrijver Alicja Gescinska de vijfde Staat van de Europese Literatuur uit. In haar lezing zal Gescinska stilstaan bij de belangrijke, verbindende rol van vertalers. De Staat van de Europese Literatuur is een jaarlijkse lezing door een vooraanstaande auteur of dichter van internationale faam, over de staat van de literatuur en van Europa vanuit het perspectief van de literatuur.
Alicja Gescinska (Foto: Stephan Vanfleteren)

Filosoof, schrijver en tv-maker Alicja Gescinska (Warschau 1981) vluchtte in 1988 met haar vader en moeder uit het communistische Polen naar België. Ze werd in 2011 bekend met De verovering van de vrijheid, waarin ze autobiografische gegevens verweeft met een filosofisch pleidooi voor positieve vrijheid. Sindsdien schrijft Gescinska ook essays, opiniestukken en recensies en werd ze lid van het Filosofisch elftal van het dagblad Trouw.

In 2016 verscheen haar eerste roman, Een soort van liefde, en begon ze haar medewerking aan het Belgische levensbeschouwelijke televisieprogramma Wanderlust, waarin ze filosofische gesprekken voert met internationaal gerenommeerde filosofen, schrijvers, wetenschappers en kunstenaars. In 2022 werd Gescinska koninklijk onderscheiden als Commandeur in de Leopoldsorde.

Literaire bruggenbouwers

In haar lezing gaat Gescinska in op de immense waarde van vertalers, de literaire bruggenbouwers van Europa. Vertalers brengen het verre dichtbij, ze maken het vreemde vertrouwd, en zorgen zo voor meer begrip op het Europese continent, over al onze verschillen heen.

Na haar lezing zal Alicja Gescinska in gesprek gaan met de Vlaamse schrijver, dichter, essayist en vertaler Erwin Mortier. Schrijver en literatuurcriticus Margot Dijkgraaf leidt het gesprek. De lezing vindt plaats op 22 mei om 20:00 uur in de Agnietenkapel.

Over de Staat van de Europese Literatuur

De Staat van de Europese Literatuur wordt georganiseerd door Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA en SPUI25, in samenwerking met ACES (Amsterdam Centre of European Studies), ARTES (Amsterdam School for Regional, Transnational and European Studies), OSL (Onderzoeksschool Literatuurwetenschap) en DIA (Duitsland Instituut Amsterdam).

De lezing is bedoeld om de aandacht te vestigen op het belang van Europa’s rijke en diverse literaire traditie. In voorgaande jaren spraken Philipp Blom, Nelleke Noordervliet, Alain Mabanckou en Fatma Aydemir de Staat van de Europese Literatuur uit.