Op 16 juni 2022 spreekt schrijver Alain Mabanckou de derde Staat van de Europese literatuur uit, onder de titel 'Pour une autre Europe' (For a different Europe).
Alain Mabanckou (foto: Nico Thérin)

Alain Mabanckou, wiens boeken in bijna twintig talen zijn vertaald, is romanschrijver, essayist en dichter, en hoogleraar Franstalige literatuur aan UCLA. Hij ontving de Prix Renaudot voor zijn roman Mémoires de porc-épic (Herinneringen van een stekelvarken). Mabanckou stond twee keer op de shortlist voor de International Booker Prize: in 2015 voor zijn oeuvre, en in 2017 voor zijn roman Petit Piment (2015), dat in het Nederlands vertaald werd als Prins Peper (2017). Andere opmerkelijke werken zijn de romans Verre cassé (Gebroken glas)Black BazaarLes cigognes sont immortelles (Ooievaars zijn onsterfelijk), zijn memoires Lumières de Pointe-Noire (Lichtjes van Pointe-Noire) en zijn verzamelde columns en essays Le sanglot de 'l homme noir (Het snikken van de zwarte man). Huit leçons sur l'Afrique (Acht lessen over Afrika) bevat de lezingen van Mabanckou voor het Collège de France in 2016, toen hij de Chaire Création artistique bekleedde.

Alain Mabanckou (1966) groeide op in Pointe-Noire in de Republiek Congo. De havenstad Pointe-Noire vormt ook het decor voor verschillende van zijn romans, die over de beleving van hedendaags Afrika gaan, en over de Afrikaanse diaspora in Frankrijk en de Verenigde Staten. In zijn toespraak zal Mabanckou ingaan op de verwevenheid van Afrika en Europa, de rol van koloniale erfenissen, en de specifieke positie van de literaire verbeelding op dit gebied.