Op 31 mei 2023 spreekt Fatma Aydemir in de Agnietenkapel van de UvA de vierde Staat van de Europese Literatuur uit, met als onderwerp 'Wie zijn mijn lezers? Een daad van bevrijding'.
Fatma Aydemir (foto: Sibylle Fendt)

Fatma Aydemir (Karlsruhe, 1986) is een belangrijke stem in de Duitse literatuur, sinds haar debuutroman Ellbogen (2017) en vooral sinds haar tweede roman Dschinns (2022). Aydemirs grootouders kwamen als gastarbeiders naar Duitsland toen haar ouders tieners waren. Ze studeerde Duits en Amerikanistiek in Frankfurt am Main. Sinds 2012 woont Aydemir in Berlijn en werkt ze als redacteur voor het dagblad taz, waar ze zich bezighoudt met popcultuur, literatuur en Turkije.

Ellbogen vertelt een verhaal over escalerend geweld in een metrostation, en over levens in en tussen Duitsland en Turkije. Dschinss, op de shortlist van de Deutscher Buchpreis, is een ambitieuze familieroman waarin de stemmen van ouders en kinderen, man en vrouw, ouder en kind volledig tot hun recht komen. Het bevestigt Aydemirs naam als een van Europa's belangrijkste literaire stemmen en als chroniqueur van diasporelevens; van Duitsland als een conflictueus, soms vijandig en tegelijkertijd inspirerend land, en Turkije als een weerbarstig en bewogen vaderland.