Digitale systemen, algoritmen en platforms creëren eindeloos veel nieuwe mogelijkheden, maar hebben ook ingrijpende sociale gevolgen. Het UvA-brede onderzoeksthema Verantwoorde Digitale Transformaties richt zich op de ethische, juridische en maatschappelijke aspecten van digitale technologieën. Decaan Marieke de Goede spreekt erover met Sennay Ghebreab (hoogleraar Socially Intelligent AI) en Tobias Blanke (universiteitshoogleraar Humanities and AI), die sinds het begin bij het thema betrokken zijn.

Verantwoorde Digitale Transformaties is een van de vier thema's van het UvA-brede programma 'themagerichte samenwerking'. Dit programma nodigt onderzoekers uit om nieuwe, soms onverwachte onderzoeksvragen te formuleren over maatschappelijk relevante thema's. Samenwerking, zowel tussen disciplines binnen de UvA als met externe partners, speelt daarin een centrale rol.

Seed Grant call

Ben je een UvA-onderzoeker met een sterk, multidisciplinair onderzoeksidee dat valt binnen het thema Verantwoorde Digitale Transformaties? En ben je geïnteresseerd in samenwerking met ten minste één medeaanvrager van een andere faculteit? Tot 23 mei kun je een Seed Grant aanvragen van het programma ‘themagerichte samenwerking’.

Prof. dr. T. (Tobias) Blanke

Bestuur en Bestuursstaf