Welke rol speelde mediaberichtgeving bij de afschaffing van het Kinderpardon? Had de socialmediadiscussie over dierenleed in de Oostvaardersplassen effect op het handelen van Staatsbosbeheer en de provincie Flevoland? Communicatiewetenschapper Sandra Jacobs bekijkt met Rianne Dekker (Universiteit Utrecht) en Iris Korthagen (Algemene Rekenkamer) in dit nieuwe boek hoe media het openbaar bestuur beïnvloeden en vice versa.
cover van het boek

Aan de hand van bekende voorbeelden uit de praktijk maken Jacobs en collega’s wetenschappelijke inzichten op het gebied van mediatisering, agendasetting, framing, besluitvorming, reputatiemanagement, de totstandkoming van het nieuws, publieke verantwoording en strategische communicatie toegankelijk voor professionals in het openbaar bestuur, studenten en onderzoekers.

Het boek biedt nieuwe inzichten in drie actuele ontwikkelingen: het toenemend belang van mediabewustzijn, de verschraling van met name lokaal media-aanbod en de opkomst van desinformatie.

Over de auteurs

• Dr. Sandra Jacobs is universitair docent Corporate Communication aan de Universiteit van Amsterdam.
  • Dr. Rianne Dekker is universitair docent Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht.
  • Dr. Iris Korthagen is senior onderzoeker bij de Algemene Rekenkamer.
Dr. S.H.J. (Sandra) Jacobs

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen