NWO heeft 14 nieuwe Faculty of Impact fellows benoemd voor de Life Sciences & Health ronde. Dit programma draait om wetenschappers helpen baanbrekende innovaties naar de markt te brengen. Onder de nieuw benoemde fellows zijn twee onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA): Olivier Lugier en Ewelina Weglarz-Tomczak.

De geselecteerde onderzoekers met ondernemersambities krijgen binnen de Faculty of Impact twee jaar lang intensieve en persoonlijke begeleiding van experts op het gebied van ondernemerschap, intellectueel eigendom en investeringen. Ze behouden (of krijgen) voor die periode een aanstelling aan hun eigen universiteit, maar worden vrijgesteld van administratieve- en onderwijsverplichtingen. Zo hebben ze tijd en ruimte om hun vinding de wereld in te brengen.

Innovatieve hybride nanodeeltjes

Olivier Lugier, onderzoeker aan het UvA Van ’t Hoff Institute for Molecular Sciences, krijgt de toekenning op basis van zijn voorstel ‘Nano Hybrids: Innovative Core/Shell Nanoparticles for Biomedical Breakthroughs’. Nanodeeltjes zijn een sleuteltechnologie voor de volgende technologische revolutie. Kern/schil-nanodeeltjes, een geavanceerd type, hebben potentieel aangetoond in het aanpakken van wereldwijde gezondheidsbedreigingen zoals kanker, sepsis of malaria. Echter, hun productieprocessen vertrouwen op langdurige oplosmiddel gebaseerde methoden, missen flexibiliteit en leveren verontreinigde producten op, waardoor klinische toepassing wordt belemmerd.

Lugier heeft met collega’s een nieuwe technologie ontwikkeld die geautomatiseerde en oplosmiddelvrije synthese van hoogzuivere kern/schil-nanodeeltjes ondersteunt. Deze innovatie maakt de productie van complexe nanodeeltjes mogelijk met op maat gemaakte eigenschappen voor specifieke biomedische uitdagingen en biedt mogelijkheden voor innovatie in toepassingen binnen de gezondheidszorg met aanzienlijke maatschappelijke impact.

In 2023 ontvingt Lugier ook al de Amsterdam Science & Innovation Award voor zijn werk. Naast zijn academische werk is hij de oprichter en CEO van de start-up Nano Hybrids

Nieuwe medicijnen tegen Alzheimer

Ewelina Weglarz-Tomczak, onderzoeker aan het UvA Swammerdam Institute for Life Sciences en oprichter plus CSO van spin-off bedrijf NatInLab, diende een voorstel in getiteld ‘Novel inhibitors of the lysosomal protease for treatment of Alzheimer’s diseases’. De ziekte van Alzheimer (AD) is een leeftijdsafhankelijke progressieve neurodegeneratieve aandoening die een zorglast van epidemische proporties aan het worden is, die niet alleen patiënten treft, maar ook hun families, vrienden en de samenleving als geheel. AD veroorzaakt een verminderde cognitieve functie en geheugenverlies, vaak gecombineerd met psychiatrische symptomen zoals persoonlijkheidsveranderingen, en leidt uiteindelijk tot dementie en de dood van de patiënt. Er zijn remmers van het enzym ontdekt, dat een sleutelfactor is in de moleculaire mechanismen van AD-pathologieën. Weglarz-Tomczaks doel is om nieuwe medicijnen tegen AD te ontwikkelen die curatief en veilig zijn.