Vacatures in overvloed in de techniek en IT. Maar helaas is het aantal meisjes en vrouwen dat kiest voor een bètaberoep al jaren laag. Expertisebureau VHTO organiseert daarom de jaarlijks terugkerende Girls’ Day met als doel meiden tussen de 10 en 15 jaar kennis te laten maken met en te enthousiasmeren voor bèta, techniek en IT.
Meiden maken op Girls' Day borstelrobotjes op de UvA
Opperste concentratie bij het maken van de borstelrobotjes

Op verschillende plekken in Nederland heetten bedrijven op donderdag 11 april meisjes van het primair en voorgezet onderwijs welkom om hen iets te laten zien over beroepen in deze sectoren. De FNWI ontving (in samenwerking met het Anton Pannekoek Instituut) 65 meisjes uit de brugklas van het Ir. Lelylyceum in Amsterdam Zuid-Oost.

Licht, robots en een windtunneltoren

Girls' Day 2024  begon met een inspirerende en energieke lezing van gepromoveerd scheikundige Mimi den Uijl over licht. Daarna splitsten de meiden in drie groepen op. Eén groep ging aan de slag met het maken van torens van stokjes die in een windtunnel overeind moesten blijven, een andere groep ging borstelrobotjes en hologrammen maken en de derde groep kreeg een rondleiding door de sterrenkoepels. De groepen rouleerden, zodat elke deelnemer overal aan mee kon doen.

Tussendoor konden de meiden zelfs nog even bij een neuroanatomieles naar binnen glippen om te zien hoe studenten rattenhersenen analyseren. Ook was er een lekkere lunch, waar de jonge bezoekers van alles konden vragen aan Mimi en andere vrouwelijke rolmodellen.

Bezoekers van Girls' Day kijken op de UvA mee bij een neuroanatomiepracticum
Even meekijken bij een neuroanatomiepracticum

Wie heeft de sterkste toren gemaakt?

De afsluiter van de dag was een wedstrijd: wie heeft de sterkste toren gemaakt? Met de nieuwe windtunnel van de UvA Makerspace werden de torens getest door de windsnelheid langzaam op te voeren. Het winnende team werd er pas bij 18 km/u afgeblazen en ging met de eer én een mooie Science Technology & Innovation moersleutel naar huis!

Een gevarieerde kijk op IT en techniek

Tijdens Girls' Day hebben de meiden een gevarieerde kijk gekregen op wat er allemaal mogelijk is op een universiteit en in de wereld van IT en techniek. Over het algemeen waren ze heel enthousiast over de aangeboden activiteiten en hebben ze met veel inzet meegedaan.

De organisatie, in handen van Charlotte Clarijs onder de vlag van Bètapartners, kijkt terug op een erg geslaagde dag met veel hulp en bijdragen vanuit allerlei kanten binnen de faculteit.

Inspireren en kennis delen

Ben je wetenschapper en geïnteresseerd in de verschillende wetenschapscommunicatie- en outreachmogelijkheden? Bekijk de AZ-pagina op de medewerkerssite via onderstaande button.

Gepromoveerd scheikundige Mimi den Uijl geeft een interessante lezing over licht