FdR-wetenschappers staan midden in de maatschappij. Van mondkapjes tot Afghanistan, van toeslagen tot vaccinaties: onze mensen roeren zich in de media en daarbuiten. In deze rubriek een overzicht van reacties op een actueel thema. Deze keer: The Voice of Holland.

Het nieuws sloeg in als een bom bij veel mensen: RTL stopt met het uitzenden van The Voice of Holland, na berichten over seksueel grensoverschrijdend gedrag. De kwestie roept ook juridische vragen op. Hoe zit het precies met de aansprakelijkheid bijvoorbeeld? Had John de Mol een onderzoeksplicht? En hoe zit het met publieke excuses? Drie wetenschappers over de kwestie.

Tamar de Waal: ‘Het gaat om de vraag wat ze hadden moeten weten’

Tamar de Waal (rechtsfilosofie) maakt zich in haar column in De Groene Amsterdammer kwaad over de verdedigingsstrategie die John de Mol koos: ‘ík wist het niet, en dát kwam door de vrouwen die zich niet hadden gemeld.’ Het is een herkenbare truc, schrijft ze. ‘Het legt een vrijwel onmogelijke bewijslast op de schouders van degene die beschuldigt: bewijs jij maar eens dat ik het wél wist.’ Ook gaat ze in op een eventuele onderzoeksplicht van De Mol. ‘De Mol en heel de top van The Voice faalden met de keuze voor een passief systeem van meldingen, in plaats van invulling te geven aan een actieve onderzoeksplicht.’

Marlies Vegter: ‘Er moet verband zijn tussen seksuele intimidatie en het werk’

Marlies Vegter (arbeidsrecht), geeft bij EenVandaag uitleg over de vraag of The Voice-slachtoffers TLP, Talpa of John de Mol aansprakelijk kunnen stellen. Er blijken wel mogelijkheden te zijn, maar het hangt af van de afspraken die er zijn gemaakt met de kandidaten. En dit ligt anders dan de relatie tussen een werknemer en een werkgever. ‘Er moet een nauw verband zijn tussen de seksuele intimidatie en het werk. Een werkgever is niet aansprakelijk als de handelingen niet met het werk te maken hebben.’

Chris Reinders - Folmer: ‘Veel daders proberen in eerste instantie altijd te ontkennen’

Chris Reinders – Folmer (rechtspsychologie), reageert in Het Parool op het mea culpa van John de Mol. ‘De grootste fout die je kunt maken bij een verontschuldiging – als je dit al zo kunt noemen – is de verantwoordelijkheid bij een ander leggen of zelfs, zoals hier, de schuld afketsen op de slachtoffers’. Ook is hij kritisch op de reactie van Marco Borsato en Ali B. ‘Zonder hen nu al als dader te bestempelen, is ontkennen voor werkelijke daders wel de goedkoopste en de makkelijkste strategie’.