De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een grote subsidie van 11.7 miljoen euro toegekend aan het project Next Generation ImmunoDermatology (NGID), in het kader van de Nationale Wetenschaps Agenda, Open Route for Consortia (NWA-ORC). Dit eerste landelijke dermatologie consortium richt zich op de ontwikkeling en toepassing van hightech biomarkeronderzoek in de gezondheidszorg.

Meer dan 2.5 miljoen Nederlanders lijden aan een chronische ontstekingsziekte van de huid. Deze ziekten zijn vaak niet levensbedreigend, maar de persoonlijke gevolgen ervan zijn ingrijpend en de maatschappelijke kosten van de behandeling zeer hoog. Te vaak is het vinden van een effectieve behandeling een lange zoektocht.

NGID staat voor de ontwikkeling van de juiste zorg voor de juiste patiënt op het juiste moment. In de komende zes jaar zullen in dit project zes huidziekten zeer gedetailleerd worden onderzocht, in een unieke samenwerking tussen ziekenhuizen, kennisinstellingen, hightech bedrijven, patiëntenverenigingen en de (bio)farmaceutische industrie. Dermatologen uit alle academische ziekenhuizen worden verbonden aan o.a. biologen, bio-informatici, statistici, natuur- en scheikundigen, gedragswetenschappers, communicatiewetenschappers en natuurlijk de patiënt. Door complexe data-analyse en integratie wordt een patiënt-specifieke vingerafdruk gemaakt die nodig is voor toekomstige persoonsgerichte en kosteneffectieve gezondheidszorg.

NGID bij de UvA

Vanuit de UvA is Age Smilde van het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS-UvA) betrokken bij het consortium. Zijn rol is de integratie van alle data om daaruit niet-invasieve biomarkers te destilleren.

Betrokken onderzoekers

Prof. dr. A.K. (Age) Smilde