Dr. Sahar El Aidy is benoemd tot hoogleraar Microbiome Engineering aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De benoeming is ingegaan op 1 april 2024.
Sahar El Aidy (foto: Kirsten van Santen)

Invloed microbioom op metabolisatie van medicijnen

Gedreven door een passie voor het begrijpen van de adaptieve reacties van bacteriën op verschillende stimuli, bestudeert El Aidy de diepgaande implicaties van het darmmicrobioom voor de menselijke gezondheid. Haar team onderzoekt het microbiële metabolisme met behulp van geavanceerde analytische chemie- en microbiologische technieken om voorheen onbekende chemische signalen te identificeren die door micro-organismen in de darm worden gegenereerd. In een recente doorbraak onthulde haar groep hoe darmmicroben de effectiviteit van medicijnen voor Parkinsonpatiënten in gevaar kunnen brengen. Via innovatieve ex vivo-systemen onderzochten zij hoe darmmicroben belangrijke aspecten van de darmfunctie beïnvloeden, waaronder de stoelgang. Het onderzoek onthulde het vermogen van de micro-organismen om medicijnen te metaboliseren, wat de darmcontractiliteit beïnvloedt. Hiernaast onderzoekt El Aidy de complexe chemische ecologie van de micro-organismen in de darm, en hoe dit de microbiële ecologie vormgeeft. Haar bevindingen werpen licht op hoe bacteriële chemicaliën het lot van microbiële populaties dicteren en bieden waardevolle inzichten in de darmgezondheid.

Microbioom gebaseerde therapieën

Als hoogleraar Microbiome Engineering aan het Swammerdam Institute for Life Sciences van de UvA Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica wil El Aidy op het microbioom gebaseerde therapieën gaan ontwikkelen, vooral voor aandoeningen waarbij de darm-hersen-as cruciaal is. Haar onderzoek zal zich richten op het begrijpen hoe bacteriële cellen essentiële processen orkestreren als reactie op uitdagingen in hun leefmilieu, zoals schaarste aan voedingsstoffen. Ze zal zich ook richten op het verkennen van het collectieve gedrag en de biogeografie van bacteriepopulaties binnen specifieke ecologische niches. Met een primaire focus op het ontrafelen van de dynamiek van menselijke darmbacteriën en hun opmerkelijke aanpassingsvermogen aan veranderingen in de darmfysiologie, wil El Aidy ons begrip verrijken op diverse gebieden, van fundamentele microbiologie tot de menselijke gezondheid.

Bewustzijn van de student vergroten

De cursussen van El Aidy in de bachelor Biologie en de master Biomoleculaire en Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen hebben studenten bewust gemaakt van de impact van het microbioom op de gezondheid. Door maatschappelijke perspectieven in het curriculum te integreren, heeft ze studenten een goed inzicht gegeven in deze cruciale relaties. Ze is van plan om op deze lessen voort te bouwen in de UvA Life Sciences-programma's.

Over El Aidy

El Aidy’s academische reis omspant meerdere continenten, van haar studie Farmaceutische Wetenschappen in Alexandrië (Egypte) tot haar MSc en PhD in Microbiologie in Wageningen, Nederland. Na haar werk als postdoctoraal onderzoeker aan University College Cork (Ierland) bekleedde zij onder meer Rosalind Franklin Fellow en Associate Professor posities aan de Rijksuniversiteit Groningen. El Aidy heeft verschillende onderzoekssubsidies binnengehaald, onder meer van NWO en het Parkinson Fonds. Zij is ook betrokken geweest bij meerdere industriële samenwerkingen. Als erkenning voor haar prestaties is ze benoemd tot lid van de Jonge Akademie Groningen en ontving ze de prestigieuze Athena Award van NWO.

El Aidy’s activiteiten strekken zich ook tot buiten de academische wereld. Zo draagt ze regelmatig bij aan artikelen in kranten en tijdschriften, neemt ze deel aan gezondheidswetenschappelijke kanalen en professionele outreachprogramma's, geeft ze regelmatig van publiekslezingen en is ze betrokken geweest bij impactvolle projecten zoals een film waarin de impact van het microbioom op de geestelijke gezondheid wordt onderzocht. Bovendien is haar expertise over de invloed van micro-organismen in de darm op de werkzaamheid van medicijnen besproken in het boek ‘Gut Health For Dummies’