Chemici van de Universiteit van Amsterdam hebben een nieuwe methode ontwikkeld voor de synthese van dihydronaftalenen en diënen uit lineaire uitgangsstoffen. Beide molecuulsoorten hebben belangrijke toepassingen in de chemische industrie. De resultaten zijn onlangs gepubliceerd als 'edge article' in Chemical Science.
Beeld: HIMS.

Temmen van radicalen

De methode, ontwikkeld door de Homogeneous, Supramolecular and Bio-Inspired Catalysis groep onder leiding van prof. dr. Bas de Bruin, berust op het 'temmen' van radicalen (moleculen die normaal gesproken te reactief zijn voor bruikbare chemische reacties) met behulp van een supramoleculaire kobalt katalysator. Deze katalysator is goedkoper en wijder verkrijgbaar dan katalysatoren die tot nog toe worden gebruikt voor synthese. Ook levert de ontwikkelde methode nieuwe producten op.

Promovendus Colet te Grotenhuis, geassisteerd door masterstudenten scheikunde, slaagde erin om met de methode dihydronaftalenen te synthetiseren. Deze worden gebruikt bij de productie van pesticiden en geneesmiddelen. Het werk werd vervolgens voortgezet met een aangepast substraat. Dit resulteerde verrassend genoeg in de vorming van diënen in plaats van dihydronaftalenen. Diënen zijn onder andere relevant voor polymerisatiereacties (in de productie van plastics) en epoxidaties (voor chemische halffabrikaten).

Meer weten?