Een nieuw soort materiaal, niet metallisch maar ook niet keramisch, blijkt in staat de partiële oxidatie van butaan te katalyseren. Dat is ontdekt in internationaal onderzoek geleid door dr. Shiju Raveendran van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences. Het is onlangs gepubliceerd door Angewandte Chemie.
'MAX phase' materiaal heeft een bijzondere gelaagde structuur. Beeld: HIMS.

'Max phases' vormen een familie van ternaire carbiden en nitriden met een gelaagde hexagonale structuur en met bijzondere chemische, fysische, elektrische en mechanische eigenschappen. Dr. Shiju Raveendran, prof.dr. Gadi Rothenberg, dr. Edwin Gnanakumar en masterstudent Wesley Ng van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences beschrijven nu in Angewandte Chemie de eerste toepassing van deze materialen op het gebied van de heterogene katalyse.