Chemicus dr. Moniek Tromp van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences is gekozen tot lid van de Europese Academie van Wetenschappen (EurASc).
Dr. Moniek Tromp. Foto: Amsterdam Science Park.

EurASc is een onafhankelijke internationale vereniging van vooraanstaande wetenschappers met een visie voor Europa als geheel, die de nationale grenzen overstijgt, en tot doel heeft de Europese wetenschap en wetenschappelijke samenwerking te versterken. Daarnaast wil de EurASc andere Europese instanties adviseren ter verbetering van Europees onderzoek en ontwikkeling.

Moniek Tromp is universitair hoofddocent aan het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences en het UvA-onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry. Haar onderzoek richt zich op de ontwikkeling en toepassing van operando spectroscopische technieken in katalyse en materiaalonderzoek (inclusief brandstofcellen, batterijen, fotochemie en kunstvoorwerpen) met een focus op röntgenspectroscopie. Tromp ontving onlangs de NWO Athena-prijs voor excellente vrouwelijke chemici als rolmodel voor anderen.