Dr. Chris Slootweg, universitair hoofddocent aan het Van 't Hoff Instituut for Molecular Sciences, heeft een Humboldt Research Fellowship ontvangen. Organisch chemicus Slootweg zal te gast zijn bij hoogleraren Manfred Scheer en Robert Wolf van de universiteit van Regensburg (Duitsland).
Chris Slootweg
Dr Chris Slootweg. Beeld: HIMS.

Het betreft een Humboldt Reserch Fellowship for Experienced Researchers van de Duitse Alexander von Humboldt stichting. Deze heeft een lange traditie in het bevorderen van academische samenwerking tussen excellente wetenschappers uit Duitsland en daarbuiten. De selectie van Chris Slootweg is een erkenning van zijn academische kwaliteiten en introduceert hem in de 'Humboldt-familie'. Dat maakt het onder andere mogelijk dat Duitse promovendi Humboldt beurzen kunnen aanvragen voor post-doc onderzoek bij Slootweg.

Gastonderzoeker in Regensburg

Chris Slootweg zal de komende drie jaar voor een totaal van zes maanden naar de universiteit van Regensburg afreizen om te gast te zijn bij de groepen van hoogleraren Manfred Scheer en Robert Wolf. Beiden behoren tot de wereldtop in de chemie van hoofdgroepelementen en in het bijzonder de organofosfor-chemie. Professor Scheer ontving een ERC Advanced Grant en is voorzitter van de Wöhler-Vereinigung für Anorganische Chemie (de divisie voor anorganische chemie van de GDCh, de Duitse chemische vereniging). Professor Wolf is ontvanger van een ERC Consolidator Grant. Slootweg bezoekt hun laboratoria om bestaande samenwerkingsverbanden te versterken en nieuwe te ontwikkelen. Zo zal hij les gaan geven en de supervisie van lokale promovendi ter hand nemen.