Onderzoekers van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam hebben een theoretisch concept ontwikkeld voor de beschrijving van tandemreacties aan actieve deeltjes op actieve oppervlakken. Het onderzoek, dat deel uitmaakt van het universitaire onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry, is gepubliceerd als open-access conceptpaper in het internationale tijdschrift ChemCatChem.
Beeld: HIMS.

In veel complexe katalytische systemen is sprake van tandemreacties, waarbij twee of meer katalytische cycli worden gecombineerd tot één synthetische bewerking. Het ontwerpen van tandemkatalysatoren is een uitdaging, omdat deze een overgangsstap mogelijk moeten maken.

Thierry Slot, promovendus bij HIMS, presenteert nu een theoretisch concept dat tandemreacties beschrijft voor actieve deeltjes op actieve oppervlakken. Het onderzoek, geleid door Prof. Gadi Rothenberg van de HIMS-onderzoeksgroep Heterogeneous Catalysis and Sustainable Chemistry, maakt deel uit van het NWO TOP-PUNT project Catalysis in Confined Spaces.