Onderzoekers van het onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry van de Universiteit van Amsterdam hebben een nieuw poreus materiaal ontwikkeld dat in staat is om selectief CO2 te adsorberen. In het tijdschrift Inorganic Chemistry Frontiers presenteren zij hun ontwerp van een waterstabiel 'metal-organic framework' (MOF), dat volgens teamleider Dr Stefania Grecea de mogelijkheid kan bieden voor een kosteneffectieve afscheiding van CO2 uit de emissie van elektriciteitscentrales.
Image: HIMS.

Klimaatverandering houdt verband met de toenemende CO2-uitstoot als gevolg van de verbranding van fossiele brandstoffen in elektriciteitscentrales, voertuigen, fabrieken en huizen. Een manier om de atmosferische CO2-concentratie binnen aanvaardbare niveaus te houden, is door CO2 selectief te verwijderen uit de emissies van elektriciteitscentrales. De fysieke adsorptie van CO2 met behulp van poreuze materialen biedt een optie voor dergelijke CO2-afvang. Vergeleken met de momenteel gebruikelijke methoden voor chemisorptie is minder energie nodig voor de regeneratie van adsorbentia.

Synthesestrategieën

Dr. Stefania Grecea. Foto: Liesbeth Dingemans.

Bij het onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry van de UvA ontwikkelt dr. Stefania Grecea synthesestrategieën voor poreuze materialen die efficiënte adsorptieve scheidingen mogelijk maken. In het tijdschrift Anorganic Chemistry Frontiers presenteren Grecea en collega's nu een waterstabiel metaal-organisch raamwerk dat selectief CO2 uit een CO2/N2-mengsel adsorbeert. Het onderzoek werd uitgevoerd door promovendus Yiwen Tang in samenwerking met dr. David Dubbeldam van de Computational Chemistry-groep van de UvA, dr. Simon Teat van het Lawrence Berkeley National Laboratory (VS) en prof. Anastasios Tasiopoulos van de Universiteit van Cyprus.

Volgens dr. Grecea biedt de studie nieuwe mogelijkheden voor de ontwikkeling van goedkope en niet-toxische materialen, niet alleen voor CO2-afvang, maar ook voor andere gasscheidingen. Op dit moment werkt haar team aan de verbetering van de waterstabiliteit van de nieuwe MOF's en aan de ontwikkeling van algemeen toepasbare synthetische routes voor de vervaardiging van MOF's voor een breed scala aan moleculaire scheidingen.