Het Europese onderzoeksproject Biosusamin en onderzoeksleider dr. Francesco Mutti zijn onderwerp van een reportage in de laatste editie van het tijdschrift 'EU Research'. Mutti is universitair docent aan het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam en hoofd van de HIMS onderzoeksgroep 'Biocatalysis'.

Het tijdschrift 'EU Research' bericht over Europese onderzoeksresultaten. Het Biosusamin-project, gefinancierd door de ERC Starting Grant van Francesco Mutti, heeft tot doel biokatalytische cascades te ontwikkelen voor de productie van aminen uit hernieuwbare bronnen in een proces dat verspilling tot een minimum beperkt.

Dr. Francesco Mutti. Foto Liesbeth Dingemans.

In algemene zin richt het onderzoek van Mutti zich op de ontwikkeling van nieuwe efficiënte en duurzame biokatalytische routes voor de productie van hoogwaardige chemische producten en materialen. Dit werk omvat het creëren van enzymen met verbeterde of ongekende activiteiten (d.w.z. niet bekend in de natuur). De onderzoekslijn omvat bio-organische chemie, enzym-engineering, biochemische karakterisering van enzymatische reacties en mechanismen, en computationele studies.