Op donderdag 4 april werd op de Roeterseilandcampus van de UvA de workshop 'Towards a Circular Economy' gehouden, gezamenlijk georganiseerd door de Holland Research School of Molecular Chemistry (HRSMC) en het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS). Lezingen over het belang en de uitdagingen van de circulaire economie werden gevolgd door boeiende workshopsessies en vruchtbare discussies.
HRSMC workshop sustainability, Marjan Minnesma
Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, tijdens haar lezing. Foto: HRSMC.

De workshop, georganiseerd in het kader van het HRSMC Excellence Master-PhD programma 'Sustainability: the Molecular Approach' en UvA's Research Priority Area Sustainable Chemistry, kende meer dan zeventig deelnemers. Het waren voornamelijk master- en PhD-studenten en medewerkers van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Leiden en de UvA, de drie universiteiten die deelnemen aan de HRSMC.

De middag bood veel context op het gebied van duurzaamheid en klimaatverandering. Zoals een van de deelnemers zei: "Door nieuwe concepten te ontwikkelen zoals kunstmatige fotosynthese willen de meesten van ons bijdragen aan een duurzamere planeet. Maar als je met je eigen specifieke promotieproject bezig bent, besteed je vaak niet veel aandacht aan het grotere geheel. Vandaag was is in dat opzicht een echte eye-opener."

David Klein & Tessel Bouwens tijdens HRSMC workshop sustainability 2019
David Klein en Tessel Bouwens organiseerden en presenteerden de workshop. Foto: HRSMC.

Verantwoordelijk voor het programma en de organisatie van de workshop waren HRSMC-promovendi Tessel Bouwens en David Klein, die beiden hun promotieplaatsen verwierven via het HRSMC Excellence Master-programma. Om beurten verwelkomden ze de sprekers.

Prof.dr. Peter van Tienderen, decaan van de FNWI faculteit van de UvA, opende de dag, waarna Marjan Minnesma van Urgenda de hoofdlezing verzorgde. Na lezingen van respectievelijk prof.dr. Krijn de Jong (UU), prof.dr. Gert-Jan Gruter (UvA en Avantium) en een combinatielezing van dr. Niek Persoon (Amsterdam Green Campus) en dr. Shiju Raveendran (UvA), was het tijd voor interactieve workshopsessies waarin de deelnemers constructief bijdroegen aan levendige discussies.

Tijdens de afsluiting van de dag presenteerden vertegenwoordigers van elke sessie hun hoogtepunten, waarna prof. Joost Reek, coördinator van het onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry de dag afsloot.

Het Engelse nieuwsbericht bevat een uitgebreider verslag van de workshop.