Met de foto "Chrysopoeia - electrified golden tin clouds" heeft HIMS promovendus en fotografieliefhebber Eric Schuler de landelijke fotocompetitie gewonnen van de Nederlandse chemievereniging KNCV. De prijs werd hem toegekend tijdens de nationale chemieconferentie CHAINS 2019, vorige maand in Veldhoven. Conferentiedeelnemers konden hun stem uitbrengen op tien door de jury geselecteerde inzendingen, waarna de foto van Eric als duidelijke winnaar uit de bus kwam.
Chemiefoto 'Chrysopoeia - electrified golden tin clouds'
Image: Eric Schuler / HIMS.

De foto toont de kathodische corrosie van een zeer zuivere tindraad in een alkalische oplossing, waarbij de elektrochemische potentiaal ervoor zorgt dat minuscule nanodeeltjes ontstaan. Het is het werk van Davide Pavesi, een promovendus in het Avantium onderzoekslaboratorium op het Amsterdamse Science Park.

Bekijk de tien geselecteerde foto's op de KNCV website.