Op donderdag 8 oktober presenteert Mimi den Uijl, promovendus bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS), haar onderzoek op de landelijke Avond van de Chemie. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst, georganiseerd door chemievereniging KNCV, dingt ze mee naar de 'Spotlight' prijs van Jong KNCV. Den Uijl verwierf haar deelname met een zelfgemaakte YouTube video.

Tijdens de video van één minuut vertelt Den Uijl op enthousiaste wijze over haar onderzoek voor het TooCOLD project: A Toolbox for studying the Chemistry Of Light-induced Degradation. Hoe zouden we met behulp van licht-degradatie onderzoek schilderijen zoals die van Rembrandt beter kunnen dateren? En hoe doen we dat dan precies?

Tijdens de Avond van de Chemie, die volledig online zal plaatsvinden, krijgt Den Uijl drie minuten de tijd voor een live presentatie. Daarmee strijdt ze met twee concurrenten om de Spotlight prijs van Jong KNCV. De deelnemers aan de Avond van de Chemie bepalen de winnaar via een online stemming.

HIMS hoogleraar Jan van Maarseveen verzorgt een van de drie keynote lezingen tijdens de Avond van de Chemie. Hij legt uit waarom hij zijn onderzoek heeft verlegd naar duurzaamheid en hoe belangrijk scheikunde is voor de duurzaamheidstransitie. Andere sprekers zijn prof. Zhenan Bao van Stanford University en prof. Jennifer Doudna van de University of California (Berkeley). Bao spreekt over functionele organische materialen en Doudna over haar werk aan de CRISPR-Cas techniek voor DNA modificatie.

Meer informatie en registratie: KNCV Avond van de Chemie.