Mw. dr. S.M. van Ham is benoemd tot hoogleraar Biologische Immunologie aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
mw. prof. dr. Marieke van Ham, medewerker FNWI, hoogleraarMedewerker FNWi, hoogleraar Biologische Immunologie, foto Jeroen Oerlemans
Fotograaf: Jeroen Oerlemans

Mw. dr. S.M. van Ham (1964) is benoemd tot hoogleraar Biologische Immunologie aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Marieke van Ham werkt sinds 2005 als hoofd van de afdeling Immunopathologie bij Sanquin Research in Amsterdam. Een centraal onderzoeksthema van de afdeling is de regulatie van de antistofrespons. Van Ham richt zich in haar onderzoek op de rol van de presentatie van antigenen door MHC-moleculen aan de oppervlakte van cellen. Dit proces is niet alleen belangrijk voor het activeren van T-cellen, maar ook voor het tot stand brengen van een optimale antistofrespons. Met haar onderzoek heeft Van Ham aangetoond dat B-cellen bacteriën fagocyteren (geheel opnemen) via de specifieke B-cel receptor en dat dit leidt tot efficiënte antigeenpresentatie. Van Ham bestudeert de mechanismen waardoor opname van complexen van pathogene of cellulaire antigenen leidt tot het genereren van goede T-cel hulp. Dit onderzoekt zij in infectie en bij niet-infectieuze immuunactivering tijdens alloimmunisatie en hyperimmunisatie.

Van Ham is tevens verantwoordelijk voor het immunologie-onderwijs binnen de bachelor - en masteropleidingen van de FNWI. Dit vindt plaats in een nauw samenwerkingsverband tussen de FNWI, Sanquin, het AMC en het NKI-AVL. In het onderwijs richt Van Ham zich op de biologische en fundamentele werkingsmechanismen van de menselijke afweerprocessen.

Voor Van Ham naar Sanquin kwam was ze onder meer werkzaam bij het NKI-AVL, het Imperial Cancer Research Institute (Londen, Verenigd Koninkrijk) en het Max-Planck-Institut für Infektionsbiologie (Tübingen, Duitsland). Ze is bestuurslid voor het Center for Immunology in Amsterdam en penningmeester van de Lunteren Cursus Commissie van de Nederlandse Vereniging voor Immunologie. Van Ham heeft vele publicaties op haar naam staan in vaktijdschriften als Journal of Experimental Medicine, Journal of Immunology and PLOS One.