Hoog bezoek: Koning Willem-Alexander en President Macron bezochten woensdagochtend 12 april de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica van de UvA op het Amsterdam Science Park. Prof. dr. Florian Schreck en Prof. dr. Philippe Bouyer leidden de Koning en Franse president rond in het Quantum Gases & Quantum Information Lab van de UvA en vertelden over de veelbelovende mogelijkheden van quantumtechnologie. Aansluitend was er een rondetafelgesprek met CEO’s van Nederlandse en Franse ondernemingen.
Collegevoorzitter Geert ten Dam verwelkomt President Macron
Foto's: Freek van den Bergh

Baanbrekend
In het bezochte Quantum Gases & Quantum Information lab wordt onder meer baanbrekend onderzoek gedaan op het gebied van materiegolven (zoals de realisatie van de eerste continue atoomlaser) die toekomstige quantumsensoren sterk kunnen verbeteren. Het lab van UvA’s Institute of Physics huisvest een van de testbeds van Quantum Delta NL voor het katalysatorprogramma voor Quantum Sensing en is in samenwerking met de TU Eindhoven betrokken bij het katalysatorprogramma voor Quantum Computing. De UvA ontwikkelt momenteel een nieuw gebouw  op het Amsterdam Science Park speciaal gericht op een groot deel van haar quantumactiviteiten, het lab zal daar ook  ondergebracht gaan worden.

Klimaatverandering, overstromingen en veranderingen in oceanen

De sterke banden met Frankrijk zijn onderdeel van een trilaterale samenwerking met Frankrijk en Duitsland (in het kader van de onlangs ondertekende MoU). De ambitie is om het lab één van de knooppunten te laten worden van een Europees gedeeld metrologienetwerk. Dit netwerk zet quantumsensoren in voor uiteenlopende toepassingen voor aardobservatie rond klimaatverandering, zoals overstromingen, dijken en veranderingen in de oceanen.

Europese strategische autonomie

Tijdens een rondetafelgesprek spraken de Koning en president Macron met CEO’s, wetenschappers en investeerders over soevereiniteit in technologie. Hoe kan Europa een eigen pad kiezen en minder afhankelijk zijn van andere delen van de wereld. Rector Peter-Paul Verbeek vroeg daarbij aandacht voor het verantwoorde pad voor innovatie. ‘Hoe kunnen we technologie ontwikkelen en ook reguleren vanuit centrale Europese waarden als vrijheid, gelijkheid en solidariteit? Ten aanzien van Artificial Intelligence lukt ons dat in de EU al heel goed’.