In een krappe arbeidsmarkt en een overvolle communicatiesfeer kiezen mensen, klanten én talent voor merken die ergens voor staan. Hoe zorg je dat jouw merk relevant blijft in een wereld vol alternatieven? Hoe verbind je een duidelijke positionering aan échte waarden? Kortom: hoe begeleid je jouw merk door de transitie van nu naar morgen?
Maak strategische keuzes voor de toekomst van jouw merk
“Authenticity means erasing the gap between what you firmly believe inside and what you reveal to the outside world.”
- Adam Grant
Jij hebt als toekomstgerichte brandmanager, merkstrateeg of communicatieprofessional de ogen niet in je broekzak zitten en ziet hoe razendsnel de wereld van branding en identiteit veranderd aan de hand van een shift in waarden, voorzieningen en beschikbare technologie. Waar is die kortlopende opleiding die jou, naast je drukke baan, een hands-on aanpak biedt om je organisatie richting die merkbestendige toekomst te leiden? Goed nieuws, je hebt hem gevonden! Met de Masterclass Strategisch Brandmanagement leer je hoe vanuit authentieke waardes je merkstrategie zich kan aanpassen in een steeds dynamischer wordende markt.
Heb je vragen over deze Masterclass? Neem gerust contact op met Roos Groen.
Deze masterclassreeks is speciaal ontwikkeld voor professionals die verantwoordelijk zijn voor merkstrategie en communicatie, zoals:
In drie maanden bouw je aan een merkstrategie die werkt; herkenbaar, authentiek en toekomstbestendig. Dit is je kans om het verschil te maken.
Anders dan in veel andere marketing en branding cursussen en opleidingen wordt iedere module geleid door een expert op dat specifieke gebied. Hieronder vind je een gedetailleerd overzicht van het programma en de inhoud van elke module.
Datum: Dinsdag 7 april | Tijd: 15.00 - 17.00 uur
In deze openingssessie maak je kennis met de docenten en de andere deelnemers van de masterclass. De sessie biedt een breed overzicht van de complexe dynamiek van branding en de belangrijkste thema’s in branding, die de komende jaren bepalend zullen zijn, worden geïntroduceerd. De nadruk ligt op het neerzetten van je persoonlijke leerdoelen en het begrijpen van de strategische uitdagingen en kansen die moderne merken te wachten staan.
Leerdoelen:
Datum: Dinsdag 14 april | Tijd: 15.00 - 19.00 uur
Inhoud:
In deze sessie duiken we in de mogelijkheden en de verschillen tussen kunstmatige intelligentie (AI) en de menselijke dimensie van branding. Hoe kan AI-merkcommunicatie beïnvloeden? En hoe kun je deze technologie inzetten zonder de persoonlijke, authentieke merkbeleving te verliezen? Er wordt aandacht besteed aan de impact van automatisering, personalisatie en data-analyse, evenals de ethische overwegingen bij het gebruik van AI in branding.
Leerdoelen:
Datum: Dinsdag 12 mei | Tijd: 15.00 - 19.00 uur
Inhoud:
Merken worden steeds vaker beoordeeld op transparantie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd leven we in tijden waarin publieke gevoeligheden groot zijn en misstappen genadeloos worden afgestraft. Hoe kun je als organisatie helder communiceren over je duurzaamheidsambities en maatschappelijke initiatieven, zonder het risico te lopen dat je van ‘greenwashing’ wordt beschuldigd? Deze module gaat in op het spanningsveld tussen een merk dat authentiek en transparant wil zijn, maar ook zijn reputatie moet behouden te midden van intensieve publieke controle.
Leerdoelen:
Datum: Dinsdag 19 mei | Tijd: 15.00 - 19.00 uur
Inhoud:
Deze module richt zich op de uitdaging van het bewaren van een consistente merkidentiteit, terwijl er tegelijkertijd ruimte wordt geboden voor diversiteit en inclusie. Hoe kun je als merk trouw blijven aan je kernwaarden en tegelijkertijd ruimte maken voor verschillende perspectieven en behoeften van je diverse doelgroepen? Dit is een cruciaal vraagstuk voor merken die relevant willen blijven in een geglobaliseerde wereld.
Leerdoelen:
Datum: Dinsdag 26 mei | Tijd: 15.00 - 19.00 uur
Merken bevinden zich in een paradox tussen centralisatie en decentralisatie. Grote merken willen hun merkboodschap centraliseren om controle te behouden, terwijl kleinere bureaus en merken juist decentralisatie omarmen voor meer flexibiliteit en creativiteit. In deze module wordt onderzocht hoe je als merk balans kunt vinden tussen controle en flexibiliteit, terwijl je consistent blijft in je communicatie.
Leerdoelen:
Datum: Dinsdag 2 juni | Tijd: 15.00 - 19.00 uur
Inhoud:
Hoe kun je snel resultaat boeken zonder het grotere lange termijndoel uit het oog te verliezen? Merken worden vaak geconfronteerd met druk om snel winst te boeken, terwijl ze toch moeten blijven investeren in lange termijn merkwaarde. Deze module helpt je om een strategie te ontwikkelen die zowel op korte als lange termijn impact maakt, zonder concessies te doen aan merkconsistentie.
Leerdoelen:
Datum: Dinsdag 9 juni | Tijd: 15.00 - 19.00 uur
Inhoud:
Merken moeten zich aanpassen aan de transitie naar meer duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit vraagt om strategische transformaties die kunnen leiden tot het verlies van oude merktradities of waarden. In deze module bespreken we hoe je merktransformaties effectief kunt doorvoeren zonder je merkidentiteit te verliezen.
Leerdoelen:
Datum: 23 juni | Tijd: 15.00 - 19.00 uur
Inhoud:
De laatste bijeenkomst biedt een terugblik op wat we hebben geleerd tijdens de masterclass. Elke deelnemer presenteert kort de strategieën die zij of hij gaat inzetten om de paradoxen in hun eigen merkstrategie te navigeren. De sessie wordt afgesloten met een feestelijk netwerkdiner, waarin we de opgedane kennis verder kunnen uitwisselen en de successen van de masterclass kunnen vieren. Iedere deelnemer ontvangt bovendien een waardevol deelnamecertificaat van de Universiteit van Amsterdam.
Leerdoelen:
Deze masterclass wordt verzorgd en begeleid door:
Drs. Jorge Labadie MBM
CEO 37ºCelsius Brand Consultancy
Jorge Labadie is een toonaangevende merkstrateeg, met diepgaande kennis van branding en merktransformatie. Hij helpt merken de paradoxen van de moderne wereld te navigeren door strategieën die aansluiten bij maatschappelijke veranderingen.
Dr. Joost Verhoeven
Associate Professor Tilburg University | Directeur SWOCC
Joost Verhoeven is specialist in merkstrategie en merkinnovatie, met een focus op de impact van technologie en maatschappelijke veranderingen op merkbeleving. Hij deelt zijn expertise in het ontwikkelen van merken die zowel adaptief als authentiek blijven.
Dr. Stefan Bernritter | Associate Professor (Reader) of Marketing at King’s Business School
Prof. Dr. Lotte Willemsen | Professor in Applied Sciences at RUAS en bijzonder hoogleraar strategische communicatie – Logeion
Dr. Guda van Noort | Professor of Persuasion & New Media Technologies at UvA en NWO Board Member SSH Domain
Dr. Roeland Dietvorst | Behavioral strategist, research and consultancy, keynote speaker and trainer
Dr. Daan Muntinga | Research & Strategy Director Mensch and Independent Scholar
Drs. Dennis van den Berg | Director ESG bij Bol
Niels Pel MSc | Co-founder Plinkr
Dr. Tijs Timmerman – Lector | Professor Marketing & Customer Experience; Brand Strategy & Marketing Capabilities Consultant
Drs. Esther Overmars | Director of Strategy Here, Author & board member SWOCC, Effie jury Social Impact
Roger Pruppers | Lecturer Marketing, Amsterdam Business School UvA
Matthijs Westerwoudt | Co-founder Wilderland
** De gastdocenten van deze masterclass kunnen nog worden aangepast naar eventuele behoeften van de deelnemers. Houd deze pagina in de gaten voor de meest up to date sprekerslijst.
Deze masterclass is ontwikkeld in samenwerking met Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC)
Begunstiger schap SWOCC voor deelnemers aan deze masterclass:
Als deelnemer van deze masterclass ontvang je automatisch een SWOCC-begunstigerschap ter waarde van € 480,- Hiermee heb je één jaar lang toegang tot exclusieve kennis en praktische hulpmiddelen om je merkstrategie te versterken. Ook heb je gedurende dit jaar kosteloos toegang tot alle evenementen en workshops die door SWOCC worden aangeboden.
Meer informatie over de voordelen die dit begunstigersschap bied vind je op: swocc.nl/begunstigers/
Deze organisaties gingen je voor:
Politie Nederland, UWV, ANWB, DELA, KPN, Visma, TUI, Heijmans, Boehringer Ingelheim, Cap Gemini, Vrije Universiteit Amsterdam