Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties. Bij artikelen die achter een betaalmuur zitten, geven we indien mogelijk ook de LexisNexis link. Hiermee is het artikel tot 100 dagen na publicatie terug te lezen in deze media-database. Let op: LexisNexis is alleen toegankelijk via het vaste UvA netwerk of na inloggen hierop via de UvA VPN.

Veel media-aandacht voor de Ig Nobelprijs rondom dronken wormen

Daniel Bonn, Antoine Deblais, Tess Heeremans en Sander Woutersen (UvA-IoP & UvA-HIMS) hebben de Ig Nobelprijs gewonnen voor onderzoek waarin zij het gedrag van dronken wormen als een bijzondere vorm van actieve materie onderzoeken. Naast de natuur- en scheikundigen viel ook een team psychologen van de UvA in de prijzen met onderzoek rondom de kans dat een opgegooid mutje kop of munt wordt. Veel media hadden aandacht voor de uitreiking van dit ludieke broertje van de Nobelprijzen. Een bloemlezing.

Jelena Stanić in Folia over PFAS-vrije productie van fluorhoudende medicijnen en pesticiden

Universiteitsblad Folia heeft aandacht voor het onlangs in Science verschenen onderzoek van UvA-chemici waarin zij laten zien hoe een basisingrediënt voor fluorhoudende medicijnen en pesticiden te produceren zonder PFAS. Folia sprak over dit onderzoek met Jelena Stanić, promovendus in de groep van Timothy Noël (beide UvA-HIMS).

Interview met Francesca Quattrocchio over haar petunia-onderzoek in wijkkrant dwars

Dwars, de wijkkrant van Amsterdam Oost, heeft komende tijd een serie interviews met wetenschappers die werken op het Science Park om buurtbewoners op de hoogte te brengen van wat er hier zoal wordt gedaan. In de krant van deze week vertelt Francesca Quattrocchio (UvA-SILS) over plantveredeling en haar onderzoek aan petunia’s. het artikel is ook te lezen op de website Oost Online.

Annemarie van Wezel in het AD en de regionale dagbladen over onze slechte waterkwaliteit

De kwaliteit van het Nederlandse oppervlaktewater en grondwater hoort bij de slechtste van heel Europa. In een uitbereid interview in dagblad AD vertelt Annemarie van Wezel (UvA-IBED) wat er mis is met ons water en wat er zou moeten gebeuren om de Nederlandse waterkwaliteit te verbeteren. Hetzelfde stuk verscheen ook in de diverse regionale kranten van uitgeverij DPG Media.