Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Medewerkers, promovendi en studenten die merken dat er structureel iets misgaat of langere tijd een probleem ervaren binnen de UvA, kunnen vertrouwelijk terecht bij de Ombudsfunctionaris. Deze luistert, geeft advies, kan bemiddelen of onderzoek doen.

De Ombudsfunctionaris is onafhankelijk en onpartijdig, signaleert ongewenste patronen en doet aanbevelingen aan het College van Bestuur, de decanen of de secretaris. De werkwijze en positie van de Ombudsfunctionaris zijn vastgelegd in het Reglement Ombudsfunctionaris

Waarvoor je terecht kunt bij de Ombudsfunctionaris

Je kunt een melding doen over:

  • structureel grensoverschrijdend of ongewenst gedrag;
  • schending van integriteit of vermoeden van een misstand;
  • het niet nakomen van afspraken;
  • onrechtvaardige toepassing van regels of procedures.

De Ombudsfunctionaris luistert, geeft advies, kan bemiddelen of onderzoek doen. Je identiteit wordt zonder jouw toestemming nooit kenbaar gemaakt.

Ondersteuning na je melding

Na een melding kan de Ombudsfunctionaris op verschillende manieren ondersteuning of opvolging bieden, zoals: 

  • je melding registreren; 
  • onafhankelijk advies geven; 
  • op jouw verzoek bemiddelen of in gesprek gaan met de betrokken dienst of faculteit; 
  • beslissen om een onderzoek te (laten) starten in het geval van meerdere meldingen; 
  • doorverwijzen naar een passende instantie of deskundige afhankelijk van jouw situatie en hulpvraag; 
  • aanbevelingen doen aan het College van Bestuur, de decanen of de secretaris van de UvA. 

Je kunt er ook voor kiezen je melding alleen te laten registreren, zonder verdere actie of opvolging.  

Over de Ombudsfunctionaris 

Samera Hartog-Ouchene is de Ombudsfunctionaris van de UvA. Ze heeft een juridische achtergrond en ruime ervaring op het gebied van integriteit en toezicht.

Het Bureau van de Ombudsfunctionaris bestaat verder uit: 

  • Jennifer Aggus, adviseur Ombudsfunctionaris – gespecialiseerd in sociale veiligheid en ongewenst gedrag; 
  • Wendy Potman, persoonlijk assistent Ombudsfunctionaris – eerste aanspreekpunt en organisatorische ondersteuning. 
Samera Hartog-Ouchene
Jennifer Aggus
Wendy Potman

Contact opnemen, ook bij twijfel 

Neem gerust contact op, ook als je twijfelt of je situatie serieus genoeg is.

Een afspraak kan op locatie of online.

Rapportages over meldingen 

De Ombudsfunctionaris publiceert jaarlijks een rapportage. De rapportage bevat geanonimiseerde informatie over het aantal meldingen per faculteit of dienst, de meest gemelde vormen van ongewenst gedrag of misstanden en opvallende patronen. Ook staan er aanbevelingen in om het sociale klimaat binnen de UvA te verbeteren. Bekijk de:

Meldpunt Sociale Veiligheid en Integriteit

Heb je te maken met ongewenst gedrag of een schending van de integriteit? Afhankelijk van je hulpvraag kun je op verschillende plekken terecht. Het meldpunt wijst je de weg.