De Ombudsfunctionaris is onafhankelijk en onpartijdig, signaleert ongewenste patronen en doet aanbevelingen aan het College van Bestuur, de decanen of de secretaris. De werkwijze en positie van de Ombudsfunctionaris zijn vastgelegd in het Reglement Ombudsfunctionaris.
Je kunt een melding doen over:
onrechtvaardige toepassing van regels of procedures.
De Ombudsfunctionaris luistert, geeft advies, kan bemiddelen of onderzoek doen. Je identiteit wordt zonder jouw toestemming nooit kenbaar gemaakt.
Na een melding kan de Ombudsfunctionaris op verschillende manieren ondersteuning of opvolging bieden, zoals:
Je kunt er ook voor kiezen je melding alleen te laten registreren, zonder verdere actie of opvolging.
Samera Hartog-Ouchene is de Ombudsfunctionaris van de UvA. Ze heeft een juridische achtergrond en ruime ervaring op het gebied van integriteit en toezicht.
Het Bureau van de Ombudsfunctionaris bestaat verder uit:
Neem gerust contact op, ook als je twijfelt of je situatie serieus genoeg is.
Een afspraak kan op locatie of online.
De Ombudsfunctionaris publiceert jaarlijks een rapportage. De rapportage bevat geanonimiseerde informatie over het aantal meldingen per faculteit of dienst, de meest gemelde vormen van ongewenst gedrag of misstanden en opvallende patronen. Ook staan er aanbevelingen in om het sociale klimaat binnen de UvA te verbeteren. Bekijk de:
Heb je te maken met ongewenst gedrag of een schending van de integriteit? Afhankelijk van je hulpvraag kun je op verschillende plekken terecht. Het meldpunt wijst je de weg.