Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Wat vind je van Amsterdam als stad voor deze master?

‘Amsterdam is een diverse stad, met veel verschillende typen scholen en met de meest uiteenlopende groepen leerlingen; de scholen hebben allemaal een eigen stijl van lesgeven. In Amsterdam zijn de stagemogelijkheden enorm divers. Je kunt in je tweede jaar gemakkelijk van stageschool wisselen en dan een heel ander type school meemaken. Ook wonen er in Amsterdam veel mensen die Nederlands niet als moedertaal hebben maar van huis uit een andere taal spreken. Als je geïnteresseerd bent, kun je hier ook onderzoek doen naar tweede taalverwerving.’ 

Hoe ben je bij deze studie gekomen?

‘Ik heb eigenlijk een iets andere achtergrond dan de studie Nederlands. Ik heb Linguistics (taalwetenschap) en Russische en Slavische studies aan de UvA gestudeerd. Beide bachelors zijn interessant en hebben mij een verdieping geboden op het gebied van taal en cultuur. Toen ik bijna klaar was met deze bachelors wilde ik graag het onderwijs in. Ik heb toen gemaild met de vraag wat ik moet doen om de Educatieve master Nederlands te mogen starten. Ik heb veel extra vakken moeten doen, vooral op het gebied van Nederlandse literatuur, en mocht toen starten. Ik zit hier nu  helemaal op mijn plek!’

Wat hoor je vaak zeggen over je studie?

‘Eigenlijk krijg ik altijd enthousiaste en geïnteresseerde reacties. Bijna iedere volwassene in Nederland heeft de middelbare school meegemaakt en kan veel vertellen over hoe dit was als leerling. Weinig mensen hebben echter de middelbare school vanuit het perspectief van een leraar meegemaakt. Het is interessant om met leraren te spreken over hoe zij hun middelbareschooltijd hebben ervaren en hoe zij daar nu op terugkijken.’

Wat maakt je studie zo interessant?

‘In het eerste semester van beide studiejaren krijg je veel verdiepende vakken, over bijna alle onderdelen van het Nederlands die relevant zijn voor het middelbaar onderwijs. Bij elk vak krijg je veel achtergrondkennis, die je kunt verbinden aan een lesontwerp, waardoor je meteen een klein repertoire opbouwt. Tijdens de docentenopleiding kun je veel met elkaar sparren over hoe het onderwijs er tegenwoordig uitziet, welke ontwikkelingen er gaande zijn en over hoe jij naar het onderwijs kijkt. We hebben interessante discussies. 
Op de scholen krijg je te maken met veel verschillende persoonlijkheden, die uit een heel andere (sociale) omgeving kunnen komen dan jijzelf. Je leert met iedereen omgaan, wat een belangrijke vaardigheid is. Het verruimt ook je blik, omdat iedere leerling een andere visie en argumenten meebrengt. Opeens zie ik in dat docenten ook 'mensen' zijn. Dat wist ik natuurlijk al, maar toch krijg je een heel ander perspectief. Ook kijk je nu vanuit een heel ander oogpunt naar groepsdynamiek.’ 

Hoe is de sfeer bij je studie?

‘Heel erg fijn! Iedereen loopt als beginnend docent tegen dezelfde dingen aan. Het is prettig om daar met elkaar over te kunnen praten. Bovendien heeft iedereen vernieuwende ideeën, we willen allemaal graag nieuwe lessen ontwikkelen, wat een motiverende omgeving biedt.’