Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Studenten en docenten vertellen

Studenten vertellen

Masterstudente Riesa
'Ik vind het uitdagend dat je als jurist creatief op ontwikkelingen kunt inspelen.'

Riesa van Doorn, masterstudent Informatierecht

‘Binnen de master van het Instituut voor Informatierecht was er een project dat in samenwerking met advocatenkantoor Bureau Brandeis en start-up LexIQ is opgezet. Hierbij hielp ik bij de ontwikkeling van een Artificial Intelligence tool. Door het labelen van vonnissen omtrent de vrijheid van meningsuiting voedden wij het algoritme. Heel leerzaam om vonnissen zo grondig te analyseren. Mede omdat ik nu weet met wat voor soort omstandigheden een rechterlijke instantie rekening houdt bij het toe- of afwijzen van een specifieke vordering omtrent onrechtmatige perspublicaties.

Informatierecht is een zeer intellectueel uitdagend rechtsgebied, waarbij je regelmatig nadenkt over nog onbeantwoorde vraagstukken.’

Jesse Faber - voorzitter SVIR
‘Het kleinschalige niveau zorgt ervoor dat je je studiegenoten beter leert kennen.’

Jesse Faber over de master en studentenvereniging de SVIR

Jesse werd voorzitter van de SVIR, omdat hij nog niet zo veel mensen kende in Amsterdam. ‘Na mijn bachelor IT-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen wilde ik een master doen die in het verlengde lag. Tijdens mijn stage op de sectie Intellectueel Eigendom bij Simmons & Simmons hoorde ik positieve verhalen over de master Informatierecht aan de UvA. Dit bleek de perfecte match te zijn.

Mijn technische achtergrond kon ik combineren met rechten. Intellectueel Eigendom sprak me het meest aan. Het merken- en auteursrecht vond ik vooral interessant omdat ik samen met twee vrienden het schoenenmerk M.J.Carter ben gestart. De studie sloot ook mooi aan bij de actualiteit. Zo worden de problemen met betrekking tot het intellectueel eigendomsrecht alleen maar groter in de digitale samenleving.’

Masterstudente Bo Backbier
‘Er was ruimte voor een persoonlijke aanpak en diepgang.’

Bo Backbier over de master Informatierecht

‘Ik was op zoek naar een specialistische master met een focus op het intellectueel eigendomsrecht. Het volgen van colleges van medewerkers van het IViR vond ik een enorme uitdaging en tevens een groot privilege. De kleinschaligheid sprak me ook erg aan, omdat er zo ruimte is voor een persoonlijke aanpak en diepgang.

Tijdens mijn master ben ik lid geweest van de opleidingscommissie van de FdR. Ook ben ik student-assistent geweest voor de jaarlijkse post-graduate Summer Course on International Copyright Law. In de toekomst zou ik graag actief zijn in de entertainmentindustrie. Het lijkt me ontzettend leuk om samen te werken met creatieve mensen en mijn passie voor muziek en interesse in het intellectuele eigendomsrecht samen te laten komen.’

Masterstudente Lorena
‘Ik heb voor Amsterdam gekozen vanwege het aanbod.’

Lorena van den Berg over de Clinic Law Incubator

‘Naast mijn studie Informatierecht ben ik aan de slag geweest bij de Clinic Law Incubator. Met een team studenten behandel je daar een jaar lang verschillende juridische vragen op het rechtsgebied technologie, media en communicatie, waaronder het intellectuele eigendomsrecht, privacy, e-commerce en het telecommunicatierecht. De vragen moeten doorgaans binnen een week worden uitgewerkt. Elke woensdag wordt het advies gecontroleerd tijdens een lunchbespreking bij een gespecialiseerd advocatenkantoor en daarna telefonisch besproken met de cliënt. Daarnaast krijgen Clinic’ers inhoudelijke, praktijkgerichte seminars en begeleiden ze in duo’s een start-up, samen met een advocatenkantoor.’

Masterstudent Informatierecht
‘De studenten zijn ontzettend gemotiveerd.’

Arthur Zimin over zijn onderzoekstage bij het IViR

‘Het informatierecht is een omvangrijk en zeer divers rechtsgebied. Zo kun je tijdens het ene college de rechten van een architect bespreken, en daarna een discussie voeren over journalistieke vrijheden. De docenten zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de studenten, en de studenten zijn ontzettend gemotiveerd. Dit zorgde voor interessante discussies.

Ik ben ook verbonden geweest aan het IViR als onderzoekstagiaire. Daar kreeg ik de kans samen te werken met verschillende IViR-medewerkers, bij te dragen aan lopende projecten en op die manier mijn eigen onderzoeksvaardigheden te verbeteren.’

Docenten vertellen

Docent Tarlach McGonagle

Dhr. dr. Tarlach McGonagle

Opleidingsdirecteur en docentonderzoeker Informatierecht

Dat hij in 2018 werd gekozen als faculteitswinnaar in de Docent van het Jaar-verkiezing, was een ‘enorme verrassing’, zegt Tarlach McGonagle, oud-coördinator van de master Informatierecht en nu docent-onderzoeker bij het IViR. ‘De studenten waren al ingelicht. Zelfs toen de onderwijsdirecteur mijn les binnenviel om het nieuws bekend te maken, viel het kwartje maar heel langzaam.’

McGonagle is specialist in internationale en Europese mensenrechten. Hij geeft (keuze)vakken bij Informatierecht, begeleidt scripties, en schrijft onder andere rapporten voor de Raad van Europa, de OVSE en diverse NGO’s. Ook organiseert hij een jaarlijks congres met studenten. Ze bedenken panelonderwerpen, benaderen sprekers. ‘Als docent krijg je zo’n kick als studenten hun onderzoek presenteren naast bekende experts.’

Onderwijsdirecteur Mireille van Eechoud

Prof. mr. Mireille van Eechoud

Onderwijsdirecteur Amsterdam Graduate School of Law en Hoogleraar Informatierecht

‘Ruim dertig medewerkers heeft het IViR, waarvan vier hoogleraren. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat de groep de ambities van het onderzoeksprogramma waarmaakt. Grensverleggend zijn, discipline-overschrijdend, internationaal aansprekend en maatschappelijk relevant. Zo dragen we maximaal bij aan de vorming van recht dat onze complexe informatiemaatschappij dient en stuurt.

Als docente waak ik vooral over de balans tussen theorie en praktijk. We willen onze studenten het beste van twee werelden bieden: profiteren van de meest recente rechtstheoretische inzichten, maar vooral ook leren hoe rechtsregels in de praktijk functioneren. Wat ik prachtig vind is hoe studenten gaande het studiejaar de complexiteit van het informatierecht beter inzien. Al die conflicterende belangen en uitdagende problemen: wat betekent dat voor het recht?’