Heb je vragen? Ga naar de veelgestelde vragen.
Om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure voor de master Informatierecht moet je uiterlijk op 30 april je verzoek tot toelating in MyInfo indienen (zie punt 5. Doe een verzoek tot toelating). Let erop dat je daarom uiterlijk 29 april je inschrijfverzoek in Studielink doet (zie punt 3. Schrijf je in via Studielink).
De master Informatierecht is een selectieve master voor ambitieuze, getalenteerde studenten. Toelating geschiedt via een selectieprocedure.
Je bent toelaatbaar tot de master Informatierecht met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht (al dan niet behaald aan de UvA) of een Engelstalig universitair juridisch bachelordiploma in Nederland behaald in combinatie met een minor Nederlands Recht.
Je kunt ook worden toegelaten met de volgende vooropleidingen:
PPLE/AUC-diploma met een ‘major in law’, in combinatie met het afgeronde civiel effectprogramma.
Naast de hierboven genoemde toelatingseisen, beoordeelt de commissie de verzoeken tot toelating voor de masteropleiding Informatierecht ook op de volgende selectiecriteria:
academische prestaties
motivatie
aantoonbare affiniteit met en/of relevante ervaringen in het vakgebied van Informatierecht
Dit doet zij op basis van:
cijferlijst en gemiddelde (eind)cijfer van de vooropleiding
motivatiebrief: geef op maximaal één A4 aan waarom je deze master wilt volgen (hierbij wordt gelet op inhoud en schrijfvaardigheid)
curriculum vitae
Inschrijven voor een opleiding aan de Universiteit van Amsterdam gaat via Studielink. Je hebt hiervoor een DigiD nodig.
Het is aan te raden je DigiD ten minste drie weken voor de inschrijfdeadline van je opleiding aan te vragen en te activeren.
Studielink controleert de door jou ingevulde persoons- en vooropleidingsgegevens en stuurt ze naar de UvA. Als je gegevens niet (allemaal) automatisch geverifieerd kunnen worden, vraagt Studielink je om bepaalde documenten op te sturen naar de UvA-studentenadministratie. Vermeld bij correspondentie je studentnummer. Als je dat nog niet hebt ontvangen, vermeld dan je volledige naam en geboortedatum op de documenten.
Ook de UvA stuurt je mails over de status van je inschrijving zolang je inschrijving nog niet definitief is.
Om je in te schrijven voor een opleiding, klik je op 'Nieuwe inschrijving toevoegen'. Kies in het dropdownmenu voor de juiste opleiding. Wil je je voor meerdere studies inschrijven, dan moet je voor elke opleiding apart de inschrijfprocedure bij Studielink doorlopen.
Nadat je je hebt ingeschreven via Studielink, krijg je een e-mail met je persoonlijke UvAnetID. Dit is ook je studentnummer en inlognaam. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je inschrijving aan de UvA te vervolgen.
Nadat je je hebt ingeschreven via Studielink, ontvang je een e-mail met je UvAnetID. Daarna krijg je binnen 24 uur een uitnodiging per mail om een verzoek tot toelating te doen in ons aanmeldsysteem, MyInfo. Je hebt tot en met 30 april de tijd om een verzoek tot toelating in te dienen. Zorg er dus voor dat je je uiterlijk 29 april hebt ingeschreven via Studielink.
Tijdens het indienen van je verzoek tot toelating, dien je de volgende documenten te uploaden:
een gewaarmerkte kopie van je cijferlijst en je juridische wo-diploma (indien al behaald);
een motivatiebrief: geef op maximaal één A4 aan waarom je deze master wilt volgen (hierbij wordt gelet op inhoud en schrijfvaardigheid);
je cv.
NB: eventuele aanvullende documenten zullen niet meegewogen worden bij de beoordeling door de selectiecommissie.
Indien je in MyInfo een verzoek tot toelating hebt moeten doen via het online toelatingsformulier, moet je in sommige gevallen een diploma en cijferlijst aanleveren.
Heb je een van de volgende juridische bachelors in Nederland behaald of ga je die vóór 1 september behalen? Dan hoef je géén diploma of cijferlijst aan te leveren:
Bachelor Rechtsgeleerdheid (CROHO 50700)
Bachelor Fiscaal Recht (CROHO 56827)
Bachelor Notarieel Recht (CROHO 56828)
Hbo-bachelor Rechten (CROHO 39205) van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd
Zodra je diploma is vastgelegd door je huidige universiteit en dit is doorgegeven aan DUO, krijgen wij dit automatisch door in ons systeem. Noodzakelijk is wel dat je vóór 1 september afstudeert.
Ook in de volgende gevallen hoef je geen diploma of cijferlijst aan te leveren en volstaat de aanmelding via het online toelatingsformulier in MyInfo:
als je het schakelprogramma aan de UvA hebt afgerond;
als je wilt worden toegelaten op basis van je PPLE-diploma aan de UvA met een 'major in Law' in combinatie met het civiel effectschakelprogramma.
Als je wilt worden toegelaten op basis van het UvA-schakelprogramma bij Schakelzone Recht van de Open Universiteit, dien je voor 1 september het volgende aan te leveren:
een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het civiel effect-schakelprogramma bij Schakelzone Recht hebt afgerond; of
een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het UvA-schakelprogramma zonder civiel effect bij Schakelzone Recht hebt afgerond.
Er zijn twee manieren waarop je de benodigde documenten naar ons op kunt sturen:
Je kunt de gewaarmerkte kopieën naar 1 van de onderstaande adressen sturen:
Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
Postbus 1030
1000 BA Amsterdam
Let op! Stuur aangetekende post naar:
Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
Valckenierstraat 59
1018 XE Amsterdam
Je kunt documenten ook inleveren bij de Onderwijsbalie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid op de 6e etage van gebouw REC A.
Alle kandidaten krijgen uiterlijk 6 juni bericht of ze wel of niet zijn geselecteerd. Zodra je vervolgens aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, ontvang je een Bewijs van Toelating. Pas als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan (zoals de betaling van het collegegeld) is je inschrijving definitief. Je kunt de status van je inschrijving bekijken op sis.uva.nl. Onder ‘Checklist Inschrijving’ zie je precies welke zaken je nog moet regelen om je inschrijving af te ronden.
Je moet je zelf aanmelden voor de mastervakken die je het komende semester wilt gaan volgen, ook als je toelating nog niet is afgerond. Aanmelden voor vakken doe je vóór de start van het semester (voor start september in juni, voor de start van februari in december). Meer informatie over de vakaanmelding volgt per mail.
De vakaanmeldperiode is kort en de deadlines zijn strikt. Mocht je tijdens de aanmeldperiode nog geen definitief bericht over je toelating hebben ontvangen, meld je dan evengoed aan voor het onderwijs. Na de deadline kun je je namelijk niet meer aanmelden voor de vakken van dat semester.
In de Studiegids vind je onder het studieschema van jouw opleiding welke vakken onderdeel uitmaken van je programma. Voor alle vakken, dus ook voor verplichte vakken, moet je jezelf aanmelden.
Let op: de aanmeldperiode voor de Amsterdam Law Clinics wijkt af van de reguliere aanmeldperiode. Bekijk de deadlines voor de clinics.
Na je voorwaardelijke toelating krijg je meer informatie over het aanvragen van een collegekaart. Je collegekaart is een persoonlijke kaart waarmee je je legitimeert, boeken leent, toegang krijgt tot fietsenstallingen en parkeergarages en betaalt.
Om je inschrijving te voltooien, moet je het collegegeld betalen.
Tijdens de opleidingsintroductie maak je kennis met de opleiding. Je ontmoet de coördinator(en) en docenten van de masteropleiding en maakt alvast kennis met je medestudenten. Ook ontvang je meer informatie over hoe het komend studiejaar eruit zal zien. De opleidingsintroductie is belangrijk voor een succesvolle start van je studie, en wij raden je dan ook van harte aan om hierbij aanwezig te zijn. Je krijgt per mail een uitnodiging voor deze dag.
Voor deze master is geen minimum cijfergemiddelde nodig. Indien je een buitenlands diploma hebt, is het in sommige gevallen wel nodig om een minimum cijfergemiddelde op het diploma te hebben.
Om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure voor de master Informatierecht moet je uiterlijk op 30 april je verzoek tot toelating indienen. Let erop dat je daarom uiterlijk 29 april je inschrijfverzoek in Studielink doet.
Kandidaten worden geselecteerd op basis van:
In de motivatiebrief en/of curriculum vitae wordt gekeken naar aantoonbare affiniteit met een van de rechtsgebieden binnen informatierecht.