meLê yamomo (Theaterwetenschap) is een van de nieuwe leden van AYA, een netwerk van veelbelovende jonge Amsterdamse wetenschappers die onderzoek over de grenzen van hun eigen werkveld trekken.
meLê yamomo

AYA is in 2018 opgericht door Amsterdamse leden van De Jonge Akademie en zet zich in voor interdisciplinair onderzoek, maatschappelijke dialoog en wetenschapsbeleid. In totaal verwelkomde AYA dit jaar tien nieuwe leden, die onder toeziend oog van Jeroen Geurts (rector magnificus VU) en Peter-Paul Verbeek (rector magnificus UvA) werden geïnaugureerd.

meLê yamomo is theatermaker en universitair docent theaterwetenschap en performance studies. Hij leidt het Veni-project Sonic Entanglements en is een van de hoofdonderzoekers van het project DeCoSEAS (Decolonizing Southeast Asian Sound Archives), waarin het toegankelijk maken van koloniale geluidsarchieven wordt onderzocht. In 2020 ontving hij een KNAW Early Career Award.

Andere AYA-leden van de Faculteit der Geesteswetenschappen zijn Marjolein Lanzing, Boris Noordenbos, Bram Mellink, Hanneke Stuit, Leonie Schmidt, Maartje Stols-Witlox en Tommy Tse.

Dr. M.J. (meLê) Yamomo

Faculteit der Geesteswetenschappen