Tijmen van Voorthuizen, alumnus van de onderzoeksmaster Geschiedenis, heeft de Volkskrant-IISG Scriptieprijs 2023 gewonnen met zijn scriptie over homoseksualiteit in het Amsterdam van de jaren 1890-1940. De prijs werd op 8 februari uitgereikt bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG).

In zijn masterscriptie “Niet onze omgeving maakt ons Homo-Sexueel”: Ervaring van homoseksualiteit in Amsterdam, 1890-1940 onderzoekt Van Voorthuizen hoe homoseksualiteit werd ervaren in Amsterdam in een tijd waarin er nog geen georganiseerde homoseksuele gemeenschap bestond.

Microhistorisch onderzoek

In zijn onderzoek stond hij voor een grote uitdaging: het beschikbare bronnenmateriaal was beperkt en gefragmenteerd. Dankzij microhistorisch onderzoek op basis van heel diverse bronnen lukte het Van Voorthuizen toch grip te krijgen op historische ervaringen van homoseksualiteit. ‘Ik moest het vooral doen met biografieën en politierapporten’, vertelt hij in de Volkskrant. ‘Door dat allemaal te combineren krijg je toch een aardig beeld van hoe het leven voor homo’s was in die tijd.’

Van Voorthuizen was met zijn scriptie eerder ook genomineerd voor de UvA-scriptieprijs 2023. Naar aanleiding daarvan vertelde hij over zijn onderzoek in podcast De Goede Gesprekken:

Over de prijs

De Volkskrant-IISG Scriptieprijs is bedoeld voor studenten die een masterscriptie hebben geschreven over een historisch onderwerp. Bij de beoordeling let de jury op scripties die vernieuwend zijn in aanpak of onderwerpkeuze. De winnaar ontvangt €1.500 en verschijnt met een interview in de Volkskrant.

T.E. (Tijmen) van Voorthuizen

Faculteit der Geesteswetenschappen