Van krakersgeweld tot zelfontplooiing op het Bhagwan festival: studenten van de master Publieksgeschiedenis maakten vijf korte documentaires over Amsterdam in de jaren ’80. De vijf korte documentaires die ze maakten, zijn onderdeel van het project Biografie van Amsterdam.

Amsterdam beleefde in de jaren ’80 een roerige tijd met de nodige maatschappelijke onrust. Zo werd de kroning van Beatrix het toneel van fikse rellen onder de begeleiding van de inmiddels beruchte leus 'Geen woning, geen kroning' en werden vooraanstaande panden aan de Keizersgracht gekraakt.
Tegelijkertijd vormde de krakersbeweging voor veel jongeren een hechte gemeenschap om zich af te zetten tegen de gevestigde orde en wijdden anderen zich massaal aan zelfontdekking bij de Bhagwanbeweging.

In de vijf korte documentaires wordt aandacht besteed aan het kroningsoproer, het spontane bezoek van Beatrix aan de Jordaan, het Orange Moon Festival van ’81, het kraken van de Groote Keijser en de muziek van de band Drukwerk.

Biografie van Amsterdam

Met de Biografie van Amsterdam werken studenten van de masteropleiding Publieksgeschiedenis een zich voortdurend uitbreidend portret van de stad Amsterdam en haar inwoners. Ieder studiejaar maken groepen studenten korte documentaires over een bepaald thema; in eerdere edities kwamen bijvoorbeeld de koloniale geschiedenis, het studentenleven, het openbaar vervoer en het Amsterdam van de jaren vijftig aan bod. De video’s worden onderdeel van de collectie van het Amsterdam Museum.

Over de master Publieksgeschiedenis

Van ‘living history’ tot tentoonstellingen en van speelfilms tot games: geschiedenis is overal. In de master Publieksgeschiedenis verwerf je de kennis en vaardigheden om de alledaagse omgang met deze fascinerende historische cultuur te bestuderen. Je denkt na over hoe geschiedenis het best met een beoogd publiek kan worden gedeeld, en werkt samen met professionals aan tastbare producten.