Helios, de studievereniging voor Neerlandistiek aan de UvA, heeft deze week in Brussel de zevende editie gewonnen van Het Landjuweel. Dat is een jaarlijkse poëzie- en performancewedstrijd voor letterkundige studieverenigingen uit Nederland en Vlaanderen.

De studenten wonnen de wedstrijd met een reeks gedichten van Lin Blom – Multivitaminen voor kinderen en volwassenen – en een performance door Lin Blom zelf (alumnus BA Nederlandse taal en cultuur), Esmée Jansen en Joey van der Werf (beiden MA Neerlandistiek). Het is de eerste keer dat Nederlandse deelnemers de juryprijs winnen.

De jury bestond uit literatuurdocenten van de deelnemende universiteiten, onder wie ook UvA-docenten Pieter Olde Rikkert, Tim Vergeer en Jan Rock. De publieksprijs ging naar de Leuvense studievereniging Babylon.

Verschillende steden

Het Landjuweel is een literaire voordrachtwedstrijd tussen studieverenigingen op het gebied van Neerlandistiek uit verschillende steden in Nederland en Vlaanderen. De studenten schrijven een originele tekst en dragen die voor.

De wedstrijd draait niet alleen om de roem, maar ook om de eer om Het Landjuweel in de eigen stad te mogen organiseren. Volgend jaar zal Helios dus studieverenigingen uit Leuven, Brussel, Antwerpen, Gent en Utrecht ontvangen.