Met de nieuwe tool DigIQ kunnen alle Nederlanders van tien jaar en ouder testen wat ze online kunnen en wat ze weten over het internet en hoe dit te verbeteren. Weet je bijvoorbeeld hoe je informatie kritisch beoordeelt, hoe je apparaten veilig houdt en hoe AI werkt? Belangrijke kennis en vaardigheden in deze tijden van cybercrime, misinformatie en de ongekende opmars van AI. De DigIQ is medeontwikkeld en uitbreid getest door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam.

‘Digitale vaardigheden zijn heel erg belangrijk’, stelt communicatiewetenschapper Dian de Vries en een van de betrokken onderzoekers. ‘We hebben ze nodig om op een veilige, gezonde en sociale manier gebruik te kunnen maken van de mooie mogelijkheden van het internet. Dit gaat niet iedereen even makkelijk af.’

Met de DigIQ-tool kunnen alle Nederlanders van tien jaar en ouder hun digitale vaardigheden en kennis testen. ‘We hebben de vragen onder duizenden uiteenlopende mensen getoetst’, vertelt De Vries. De DigIQ geeft vervolgens persoonlijk advies hoe je deze vaardigheden en kennis verbetert en waar je relevante cursussen, video’s en artikelen kunt vinden. ‘Het maakt niet uit of je al veel of weinig kunt online’, stelt De Vries. ‘Deze test is voor iedereen die meer wil leren. We verzamelen er zelf geen gegevens mee. Het is echt bedoeld om zelfinzicht mee te krijgen.’

Ook voor organisaties en scholen

De DigIQ is ook geschikt voor organisaties en scholen die de digitale competenties van medewerkers of/en studenten willen versterken. De websitecode kan worden gepersonaliseerd, zodat bijvoorbeeld de eigen huisstijl en het leeraanbod kunnen worden toegevoegd.

Vragen en contact

Heb je vragen of opmerkingen? Ook hoe je DigIQ in jouw organisatie kunt gebruiken? Neem dan contact op met Dian de Vries of Jessica Piotrowski via: digiq-cw-fmg@uva.nl

DigIQ is tot stand gekomen dankzij een subsidie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en ontwikkeld in samenwerking met WolfProductions (websitecode en techniek), BLITZ ONTWERPT (vormgeving) en I&O Research en de Bibliotheek Utrecht.