Jaap Kaandorp en Rob Belleman van het Informatica Instituut, Computational Science Lab (CSL) hebben een nieuwe methode ontwikkeld om 3D beelden analyseren en de 3D morfologie van deze gebiomineraliseerde structuren ter grootte van enkele mm te kwantificeren.
1 Oppervlaktereconstructie van een microCT van een otoliet van de Europese Heek (Merlucius merlucius)

De beelden van de Oppervlaktereconstructie van een otoliet werden verkregen met micro Computer Tomography Scanning. Dit project werd uitgevoerd in samenwerking met de universiteit van Bologna (Quinzia Palazzo).

Otolieten zijn ingewikkelde en complex gevormde calcium carbonaat structuren in vissen die een belangrijke rol spelen bij de detectie van geluid, beweging en zwaartekracht. Groeiringen in vissen geven informatie over de leeftijd van de vis en zijn belangrijk in de populatiebiologie van vissen.

In dit project heeft master student Steven Raaijmakers een methode ontwikkeld om deze complex gevormde structuren te kwantificeren in het kader van zijn master thesis werk Computational Science.

Een artikel over dit onderwerp was recentelijk geaccepteerd voor publicatie in Royal Society  Open Science.