Deze week is er een speciale editie van het wetenschappelijk tijdschrift Ecography gepubliceerd over radar aeroecolgie. Dr. Judy Shamoun-Baranes, universitair hoofddocent aan het UvA Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica, was één van de editors van deze speciale uitgave en daarnaast hoofdauteur van de editorial: ‘Taking radar aeroecology into the 21st century.’
Radar ENRAM

Radar aeroecologie is een snelgroeiend interdisciplinair onderzoeksveld, waarbij gebruik wordt gemaakt van radar (RAdio Detection and Ranging) om de bewegingen van organismen in de lucht te bestuderen, als ook de interactie met de luchtomgeving. Aan het UvA Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamics (IBED), gebruiken onderzoekers radar onder andere om te bestuderen wat voor effect veranderingen in atmosferische condities hebben op vogelmigratie en  hoe vogels reageren op menselijke verstoringen zoals vuurwerk. Daarnaast worden deze gegevens worden ook gebruikt om voorspellende modellen te ontwikkelen op het gebied van vogelmigratie en vluchtgedrag rondom windparken.

ENRAM

In de speciale uitgave van Ecography over radar aeroecology staan onder andere de onderzoeksresultaten van het onderzoeksnetwerk ENRAM: European Network for the surveillance of Animal Movement. Dit onderzoeksnetwerk, gefinancierd door het Europese Cost Programma, bestond uit een interdisciplinaire groep onderzoekers vanuit heel Europa, waaronder ecologen, entomologen, ornithologen, computer wetenschappers en meteorologen.

Dr. Judy Shamoun-Baranes was vicevoorzitter van het ENRAM onderzoeksnetwerk dat liep van 2013-2017: ‘Het belangrijkste doel van dit onderzoeksnetwerk was om een gecoördineerd netwerk van monitoringradars in te stellen, om de beweging van dieren door de lucht op continentale schaal te kunnen begrijpen en te voorspellen. Het netwerk heeft de kwaliteit van biologische informatie uit de operationele meteorologische radar verbeterd en heeft geresulteerd in een werkovereenkomst opgesteld voor onderzoekssamenwerking en gegevensuitwisseling tussen ecologen en meteorologen.

Topografische kaart van Europa met de gemiddelde migratierichting op elke locatie, aangegeven door de richting van de zwarte pijlen (bron: https://doi.org/10.1111/ecog.04003)

De speciale uitgave van Ecography, inclusief verschillende bijdragen van UvA onderzoekers, staat nu online:

Contactinformatie

Prof. dr. J.Z. (Judy) Shamoun-Baranes