Het Institute of Physics heeft een gloednieuw nevelvat geïnstalleerd in de hal van het FNWI-gebouw. Het nevelvat blijft als permanente tentoonstelling staan nabij de liften.
Nevelvat IoP in hal FNWI

Techniek

Het nevelvat visualiseert kosmische en door radioactiviteit ontstane deeltjes op een elegante manier. In het vat bevindt zich een oververzadigde alcoholdamp. Zodra een geladen deeltje er doorheen beweegt, ioniseert dit de damp. De ionen fungeren als condensatiekernen, waardoor een nevelspoor ontstaat analoog aan de sporen van straalvliegtuigen aan de hemel.

Meerdere elementaire deeltjes (zoals het positron, het muon en het kaon) zijn ontdekt aan de hand van een nevelvat; meerdere Nobelprijzen vinden er hun basis in.

Meer wetenschappelijke uitstraling

De plaatsing van het nevelvat is een eerste stap in een poging om de publieke ruimte van het FNWI-gebouw een meer bètawetenschappelijke uitstraling te geven.

Met het nevelvat geeft het Institute of Physics zijn onderzoek binnen het Nikhef samenwerkingsverbang aan de overkant van de straat nu ook een gezicht binnen het FNWI-gebouw.