Op vrijdag 26 oktober organiseerde het Institute of Physics een succesvol symposium getiteld 'Quantum Gases: from Hydrogen to Heavy Metal' ter gelegenheid van het emeritaat van prof. Jook Walraven.
Prof. Jook Walraven en diens promotor, prof. Ike Silvera, ontmoeten prof. Dymph van den Boom, rector magnificus van de UvA.
Prof. Jook Walraven en zijn promotor, prof. Ike Silvera, ontmoeten prof. Dymph van den Boom, rector magnificus van de UvA, die het symposium opende.

Sprekers en bezoekers van over de hele wereld bezochten het symposium, dat plaats vond in 'de Burcht', het voormalige vakbondsmuseum nabij de ingang van Artis. De genodigde sprekers, waaronder voormalige promovendi, collega's en zelfs Walravens promotor, Ike Silvera, lichtten niet alleen hun laatste wetenschappelijke wapenfeiten toe, maar ook hun persoonlijke interacties met Walraven gedurende hun carrières. Het ambitieuze programma bevatte onder andere ook twee Nobelprijswinnaars: prof. Claude Cohen Tannoudji and prof. Wolfgang Ketterle.

Walravens populariteit als natuurkundedocent –Walraven stond op de shortlist van UvA docent van het jaar 2011– werd onderstreept door de grote opkomst van zijn huidige studenten.

Prof. Jook Walraven spreekt het publiek toe in zijn dankwoord.
Prof. Jook Walraven tijdens zijn dankwoord.

Na een uitvoerig dankwoord, waarin Walraven niet alleen de sprekers maar ook de talrijke bij het symposium aanwezige collega's en vrienden persoonlijk toesprak, was bij de receptie gelegenheid voor de meer dan 130 bezoekers om met elkaar bij te praten.

Het symposium werd mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van FOM Instituut AMOLF, Stichting FOM, Stichting Van der Waalsfonds, Stichting Physica en  het Genootschap ter bevordering van Natuur-, Genees- en Heelkunde.