UvA-alumna chemicus dr. Nicole Franssen heeft de Golden Thesis Award 2013 gewonnen van het Dutch Polymer Institute (DPI). Deze prijs voor het beste DPI-proefschrift werd haar afgelopen dinsdag 5 november uitgereikt tijdens de DPI jaarvergadering.
Nicole Franssen met DPI Golden Thesis Award
Dr. Nicole Franssen

Nicole Franssen promoveerde in december 2012 bij hoogleraar Bas de Bruin van de groep Homogeneous, Supramolecular & Bioinspired Catalysis bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS). Haar onderzoek leidde tot een DPI-patent en zeven wetenschappelijke publicaties in gerenommeerde tijdschriften.

In haar proefschrift Functional (co) Polymers From Carbenes verkent Franssen de mogelijkheden van een recent ontdekte reactie voor de synthese van een bepaalde klasse van gefunctionaliseerde koolstofgebaseerde polymeren. Ze beschrijft in groot detail het reactiemechanisme van deze rhodium-mediated stereoregular carbene polymerisation. Daarnaast presenteert ze onder andere een diepgaande beschrijving van de bijzondere, vloeibaar-kristallijne eigenschappen van de nieuwe polymeren die met deze reactie zijn te vormen.

Volgens begeleider Bas de Bruin blinkt Franssens proefschrift uit door transparantie en toegankelijkheid. Ze brengt daarmee haar onderzoeksresultaten binnen het bereik van een grote groep polymerenonderzoekers, van ontwerpers van katalysatoren tot aan materiaalwetenschappers. Dat faciliteert een effectieve kennisoverdracht.

Nicole Franssen is tegenwoordig werkzaam bij Shell Global Solutions in Amsterdam.

Dutch Polymer Institute

Het Dutch Polymer Institute (DPI) uit Eindhoven werd in 1997 opgericht als een publiek-privaat partnership voor precompetetief onderzoek naar polymeren en hun toepassing. Het maakt wetenschappelijke kennis beschikbaar voor de industriële behoefte aan innovatie.