Monalisa Goswami is afgelopen vrijdag 29 november tweede geworden bij de Very Short Introductions Contest van SPUI25, het Amsterdamse academisch-culturele centrum. De korte voordracht van de onderzoekster van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences was getiteld 'That's quite radical'.
Monalisa Goswami
Monalisa Goswami.

Monalisa Goswami doet promotie-onderzoek bij de groep voor Homogenous, Supramolecular and Bio-Inspired Catalysis. Onder leiding van professor Bas de Bruin onderzoekt ze katalytische systemen voor de synthese van moleculen met biologische en/of industriele relevantie.

Een Very Short Introduction, kortweg VSI, is een zeer korte introductie op een uitgebreid onderwerp. Uit een veelheid aan aanmeldingen selecteerde SPUI25 tien finalisten die afgelopen vrijdag ten overstaan van een vakjury een presentatie hielden van maximaal vijf minuten.

Voor Monalisa Goswami was het een uitgelezen gelegenheid haar talent te toetsen in het populariseren van wetenschap, een onderwerp dat haar na aan het hart ligt. Ze sprak over 'vrije radicalen', een chemisch onderwerp nauw verwant aan haar eigen onderzoek.