Prof.dr. Wybren Jan Buma van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam is benoemd tot bijzonder hoogleraar bij de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar bekleedt hij sinds 1 mei 2017 de parttime leerstoel 'Spectroscopy of Photoactive Molecules and Materials' bij het FELIX Laboratorium voor vrije elektronenlasers.
Wybren Jan Buma. Foto: Jan Willem Steenmeijer.

Wybren Jan Buma is voor een dag per week verbonden aan het FELIX Laboratorium via de onderzoeksgroep Molecular Structure & Dynamics dat onderdeel is van het Institute for Molecules and Materials (IMM) van de Radboud Universiteit.

Hij is geen onbekende bij het FELIX Laboratorium en gebruikte de FELIX lasers al jarenlang als extern onderzoeker. Bij de Molecular Photonics groep van HIMS onderzoekt hij hoe laserlicht moleculen actief kan aansturen, maar ook hoe moleculen met behulp van laserlicht zijn te gebruiken als gevoelige sensoren voor de bestudering van een breed scala aan chemische, fysische, en biologische processen.

Buma's onderzoek aan de Radboud Universiteit zal zich richten op de spectroscopie en dynamica van elektronisch aangeslagen toestanden van foto-actieve moleculen en materialen. De FELIX lasers bieden bijzondere mogelijkheden voor de toepassing van geavanceerde laser-spectroscopische technieken in nieuwe onderzoekslijnen. Door de bundeling van (spectroscopische) krachten is een uniek expertisegebied gecreëerd dat van directe meerwaarde is voor HIMS en IMM.

Wybren Jan Buma (Leiden, 1961) behaalde in 1985 zijn master Experimental Physics (cum laude) en zijn master Theoretical Chemistry (cum laude) aan de Universiteit Leiden. In 1989 promoveerde hij (cum laude) aan deze universiteit. Sinds 1991 is hij verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2008 is Buma wetenschappelijk directeur van de Holland Research School of Molecular Chemistry (HRSMC). Daarnaast is hij programma manager Analytical Chemistry and Spectroscopy van LaserLab Amsterdam (Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam Medical Center), onderdeel van LaserLab Europe.