Het bestuur van de UvA heeft vandaag uit de pers vernomen dat de Centrale Studentenraad het vertrouwen in het bestuur van de UvA opzegt en eist om hun aftreden. Met als redenvoering dat het bestuur hen niet serieus zou hebben genomen in hun verzoek om openheid te geven in de samenwerkingsvormen die de UvA met Israëlische wetenschapsinstituten heeft en omdat het bestuur verantwoordelijk wordt geacht voor geweld tegen studenten.

Reactie bestuur UvA

We betreuren het dat de CSR het vertrouwen opzegt. Medezeggenschap is van groot belang, en juist in tijden waarin er spanningen leven, is het belangrijk dat we elkaar goed weten te vinden. We gaan met hen in gesprek om te horen hoe dit vertrouwen hersteld kan worden.

Wat betreft de openheid over onze samenwerkingsvormen met Israëlische instituten: we hebben op 6 mei een overzicht openbaar gemaakt van deze samenwerkingen. Deze openheid over samenwerkingen was overigens al eerder gegeven.

Wat betreft geweld tegen studenten: we hebben huisregels waarbinnen demonstratie en protest op een veilige manier mogelijk is. Wanneer een demonstratie onveilig wordt of er sprake is van bezetting en vernieling doen we aangifte. De inzet van politie is vervolgens niet aan ons. We hebben meermaals laten weten dat we in gesprek met betogers er samen uit willen komen, zonder verdere escalatie. We vervolgen die gesprekken ook de komende periode.

Meer informatie

Kijk op uva.nl voor de laatste updates en actuele informatie over de demonstraties.