Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De studie Nederlands dreigt uit te sterven. In de afgelopen tien jaar is het aantal studenten dat zich inschrijft voor de studie al met twee derde gedaald. Tijd om daar verandering in te brengen. In opdracht van Bureau Communicatie van de Universiteit van Amsterdam heb ik samen met een medestudent aan een communicatie-advies gewerkt waarin drie verschillende genres van (online) voorlichtingsteksten voor de bachelor Nederlandse taal en cultuur worden geanalyseerd, becommentarieerd en herschreven. Het uiteindelijke doel? De studie Nederlands opnieuw op de kaart zetten.

Aanvankelijk geen studie Nederlands

Op jonge leeftijd schreef ik mijn eigen verhaaltjes op de typemachine en met de komst van het internet ben ik dit blijven doen door mijn eigen verhalen te posten, onder andere bij de schrijfsels op het forum van girlscene.nl. Op de middelbare school was Nederlands een van de weinige vakken die ik wél leuk vond en de keuze voor een studie Nederlands leek dan ook voor de hand te liggen. Maar niets was minder waar.

De rol van de ouders in de studiekeuze

Mijn ouders hadden andere plannen voor mij en zagen liever dat ik geneeskunde of tandheelkunde ging studeren. Ik heb dan ook jarenlang volgehouden dat ik “later tandarts wilde worden”. Uiteindelijk bleek ik niet goed te zijn in de bètavakken, waardoor ik af moest zien van een gezondheidsprofiel. Na de middelbare school koos ik uit pragmatisch oogpunt voor een studie Notarieel recht. Ik heb uiteraard wel nagedacht over de studie Nederlands, maar ik dacht daar geen baan mee te kunnen krijgen. Bovendien wilde ik niet docent Nederlands worden.

In gesprek over de studie Nederlands

Ik was niet de enige: de studie kampt namelijk al jaren met een imagoprobleem. In het kader van ons onderzoek en dit probleem hebben we Daniël Gase en Suzy Niamut, de communicatieadviseurs van de Faculteit der Geesteswetenschappen, mogen interviewen om erachter te komen waar de verminderde belangstelling voor de studie Nederlands vandaan komt. We spraken met ze over studiekeuze, TikTok, de huidige webpagina van de bachelor Nederlandse taal en cultuur, het imago van de studie Nederlands en de verhouding tot het schoolvak.

Je kunt niet alleen docent worden

Mijn zorgen over de studie Nederlands bleken ongegrond. De studie kampt met het stigma dat er geen geld mee te verdienen valt. In de praktijk blijkt echter dat alle studenten goed terechtkomen, juist omdat haast niemand nog kiest voor een studie Nederlands. Tijdens het interview konden we al gauw concluderen dat we in moeten zetten op de ‘Na je studie’-pagina. Als potentiële studenten Nederlands gezichten van mensen zien die nu bijvoorbeeld adviseur, schrijver of redacteur zijn, dan weten ze dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de toekomst. Laten we daarnaast ook vooral benadrukken dat je niet alleen docent Nederlands kunt worden.

Gerelateerde artikelen