Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Dat de studie Nederlands niet meer zoveel nieuwe studenten trekt, is al lange tijd bekend. Het schoolvak Nederlands wordt door de meeste leerlingen gezien als een van de saaiste vakken op school. Daarnaast bestaan er veel misverstanden over de studie Nederlands. Het slechte imago van het schoolvak en de studie Nederlands maakt goede studievoorlichting extra belangrijk. In mijn communicatie-advies aan de Universiteit van Amsterdam worden voorstellen gedaan om de studievoorlichting te verbeteren. In het webinar ‘Neerlandistiek is overal’ op 3 februari zal ik mijn onderzoek presenteren.

‘Ik wil journalist of redacteur worden!’

Tijdens mijn studie drong het pas tot me door hoeveel misverstanden er bestaan over de studie Nederlands. Ik heb bijvoorbeeld vaak de vraag gesteld gekregen of ik dan docent wil worden. Maar een universitaire talenstudie leidt je op tot meer dan één beroep. Je zou bijvoorbeeld journalist, communicatieadviseur, redacteur of vertaler kunnen worden.

Daniël Gase, marketing- en communicatieadviseur van de Faculteit der Geesteswetenschappen, geeft ook aan dat de misverstanden rondom de opleiding groot zijn. “De studie Nederlands staat eigenlijk altijd al 1-0 achter. We moeten altijd uitleggen dat je er echt wel wat mee kunt.”

Het aantrekken van nieuwe neerlandici

Mijn verwachting is dat effectieve studievoorlichting ervoor kan zorgen dat de misverstanden worden weggenomen. Goede studievoorlichting kan ervoor zorgen dat mensen geïnteresseerd raken in de Nederlandse taal. De Neerlandistiek is een veelzijdig vakgebied en dat zou iedereen moeten weten. Maar hoe kan de studievoorlichting zo effectief mogelijk gemaakt worden?
Het antwoord is: het inzetten van pragmatische argumentatie. Dit is het naar voren brengen van argumenten waarin de voordelige effecten van het kiezen voor de studie Nederlands worden genoemd. Door pragmatische argumentatie in te zetten kan de universiteit de misverstanden rondom de opleiding wegnemen.

Daarnaast is het belangrijk dat de universiteit zorgvuldig gebruikmaakt van verschillende media. “De website is een belangrijke plek, maar dat wil niet zeggen dat dat het enige is dat meespeelt voor de instroom van de opleiding”, vertelt Daniël Gase. Een sterke combinatie van verschillende voorlichtingsmiddelen is waar de universiteit naar op zoek is. Daarom analyseer en herschrijf ik in mijn communicatie-advies drie verschillende online voorlichtingsteksten. Dit zijn: de webtekst, Instagramberichten en een TikTokvideo.
De webtekst is voor de universiteit een belangrijk middel. “Als je mensen op de website krijgt, wil je ook dat ze overtuigd zijn om bij de opleiding te komen kijken”, vertelt Daniël Gase. In de webtekst kan bijvoorbeeld door middel van pragmatische argumentatie betoogd worden dat de studie veelzijdig is en dat er veel toekomstmogelijkheden zijn na de studie.

A day in the life

Het sociale medium TikTok biedt veel mogelijkheden voor de studievoorlichting. De beoogde doelgroepen van de studievoorlichting besteden namelijk veel tijd op dit platform. Zij kunnen op TikTok ervaren hoe een dag van een Nederlands student eruit ziet. Zo’n ‘A day in the life’ video heb ik gemaakt voor de UvA. Volgens Daniël Gase zou het niet alleen zinvol zijn om dit filmpje op TikTok te delen, maar ook in de webtekst. Op die manier zijn de voorlichtingsgenres met elkaar in verbinding.