NL
Biologie

Wat betekent klimaatverandering voor de planten en dieren in onze omgeving? Wat is het effect van de plasticsoep op de biodiversiteit in de oceanen? Welke moleculen gebruiken planten en insecten om met elkaar te communiceren? Kunnen we biotechnologie veilig inzetten voor duurzame voedselproductie? Ben jij geboeid door dit soort vragen en wil je leren hoe je dit kunt onderzoeken? Dan is de bachelor Biologie aan de UvA iets voor jou.

Download brochure

Waar gaat Biologie over?

Biologie bestudeert het leven op aarde. Biologen vragen zich bijvoorbeeld af welke moleculen dit leven mogelijk maken. Of hoe dit op het niveau van een cel er uitziet. Maar ook wat microben betekenen voor de gezondheid van de mens, op welke wijze ecosystemen zich ontwikkelen en of het mogelijk is om evolutie waar te nemen.​

Bekijk het studieprogramma

Waarom Biologie aan de UvA?

• Zelf onderzoek doen
    Biologie studeren aan de UvA houdt in dat je zelf veel onderzoek doet in het laboratorium en het veld. Daarbij maak je gebruik van moderne facilteiten op het Science Park.

• Opgedane kennis direct toepassen
    Je gaat vanaf het eerste jaar zelf aan de slag met actueel onderzoek en relevante maatschappelijke vraagstukken. Doordat elk semester wordt afgesloten met een onderzoeksproject, wordt het belang van de theorie duidelijk. Je leert ook de opgedane kennis direct toe te passen.

• Eerst brede kennis opdoen, daarna kiezen welke richting je interessant vindt
    Aan de UvA ontwikkel je eerst een brede biologische basiskennis. Daarna kies je vakken in de richting die jou het meest aanspreekt: Ecologie en Evolutie, Zoetwater en Mariene Biologie of Moleculaire Levenswetenschappen.

• Praktijkgericht en kleinschalig
    De opleiding is praktijkgericht en kleinschalig. Daardoor leer je je medestudenten snel kennen. Contact met docenten is zeer direct.

• Samenwerking met bedrijven
    Tijdens de opleiding maak je al kennis met het werkveld in de vorm van stage-opdrachten  en gastcolleges. De opleiding werkt hiervoor samen met bedrijven en organisaties zoals Micropia, Waternet en SeedValley.
Microscopiepracticum. Foto: Jorn van Eck

Biologie iets voor jou?

• Je hebt een vwo-diploma in de profielen natuur en gezondheid met natuurkunde of natuur en techniek met biologie.
  • Je bent nieuwsgierig naar de werking van levende systemen.
  • Je wilt bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen zoals de gevolgen voor de biodiversiteit vande opwarming van de aarde, het wereldvoedselprobleem of duurzame energie.
  • Je kunt zowel zelfstandig als samenwerken.

Toelating en inschrijven

Mogelijke beroepen voor biologen

Vrijwel alle bachelorstudenten volgen (eventueel na een tussenjaar) een aansluitende masteropleiding. Na je bachelor en master ben je  breed opgeleid, waardoor je op zeer diverse functies kunt solliciteren. Van onze afgestudeerden vindt meer dan 80 procent binnen een jaar een betaalde baan.

Lees meer over mogelijke beroepen voor biologen