Over Dekoloniale Dialogen@Humanities

In de zogenoemde 'VOC-zaal' in het Bushuis is een historische reconstructie van het VOC-verleden te zien die in de jaren '90 is bedacht en gemaakt. In de afgelopen jaren groeide onder medewerkers en studenten het ongemak over de manier waarop het koloniale verleden van Nederland en Amsterdam op deze plek wordt ge(re-)presenteerd. Het dagelijks bestuur van de faculteit heeft daarom in augustus 2022 besloten de zaal, die gebruikt werd voor vergaderingen, symposia en buluitreikingen, tijdelijk te sluiten.

Sinds januari 2023 zijn de deuren van de zaal geopend voor het publieksproject Dekoloniale Dialogen@Humanities. Tot februari 2024 is er geprogrammeerd in en rondom de zaal. Het project bood een podium aan bestaand onderzoek en programma’s; daarnaast werd samen met medewerkers en studenten, partnerinstellingen en geïnteresseerden nagedacht over en gewerkt aan concrete voorstellen over de toekomst van de zaal en de omgang met het koloniale verleden van het Bushuis/Oost-Indisch Huis.

Het programma is samengesteld door Ghanima Kowsoleea (voormalig hoofd VOX-POP) in samenspraak met een interdisciplinair team van UvA-experts voorgezeten door Margriet Schavemaker (hoogleraar Media en kunst in de museale praktijk en artistiek directeur van het Amsterdam Museum). Dit team gaf feedback en input aan de programmering gedurende het project en werd betrokken bij de open call om ideeën in te dienen en te participeren.

Ook zal de UvA in 2024 een interdisciplinaire adviescommissie instellen, op initiatief van Central Diversity Officer Machiel Keestra. De adviezen van deze commissie zullen onder andere het onderzoek naar het koloniale verleden van de eigen instelling betreffen, waarbij de programmering en de daaruit voortkomende inzichten van het project Dekoloniale Dialogen@Humanities als input kunnen dienen voor dit onderzoek.

Heb je vragen of ideeën? Mail dan naar dekoloniale-dialogen@uva.nl.