Hola, cómo estás? Met enkel deze kennis van de Spaanse taal vertrok ik in februari 2023 naar Ecuador. Na een maand een taalcursus in Quito te hebben gevolgd, reisde ik af naar de zuidelijkere stad Cuenca. Daar werd ik ontvangen door twee medewerkers van de NGO Heifer Ecuador die enkel Spaans bleken te spreken. Toen was mijn stage begonnen.
de vier studenten van het groepje van Evi

De brede Bèta-gamma interesse

Ik zal even wat over mezelf vertellen. Ik ben Vera en ik studeer sinds 2020 Bèta-Gamma. Na mijn eerste jaar koos ik de majorrichting Kunstmatige Intelligentie, waarbij ik me gelijk in de wiskunde en het programmeren stortte. Maar, zoals het een echte Bèta-Gamma student betaamt, betekende dit niet dat ik mijn interesse in andere vakgebieden was verloren. Daarom koos ik er afgelopen jaar voor om me breder te oriënteren en er iets bij te doen wat niet in het standaard studieplan zit. Ik wilde de wijde wereld in en leren over andere mensen en culturen.

Een voorbeeld van een onderzoek binnen het domein duurzaamheid

De stage: Future of Food

Mijn stage was bij de NGO Heifer, waar ik meewerkte aan een project genaamd Future of Food. Het doel hiervan was om lokale boeren en gemeenschappen te helpen en adviseren over hun voedselproductie. Aan het begin was het doodeng: ik sprak de taal nauwelijks, ik kende de mensen niet en ik had geen enkele kennis van landbouw als stadsmeisje uit Amsterdam. Desondanks bevond ik me binnen de kortste keren bij dorpsbijeenkomsten, op scholen, te midden van bananen velden, in verlaten gebouwen met potentieel om als opslag te dienen – noem het maar op. Ik realiseerde me dat dit precies was wat ik wilde zien: ik stond daar, compleet uit mijn comfortzone, op plekken waar geen toerist naartoe zou gaan en ik sprak daar in het gebrekkig Spaans met de lokale bevolking. Ik leerde over hun leefstijl en hun culturen en ik vertelde op mijn beurt over Nederland. Na bijeenkomsten kwamen mensen naar me toe om me welkom te heten in hun dorp en sommigen gaven me zelfs hun zelfgemaakte producten cadeau. Dit zijn ervaringen die ik op de universiteit nooit mee had kunnen krijgen.

Hoe kom je aan zo’n stage?

‘Niet geschoten is altijd mis’, dat is het motto waarmee ik begon te zoeken. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een stage te vinden; zelf heb ik een soort open sollicitatiebrief geschreven. Ik schreef op wat voor stageplek ik zocht (iets waarbij ik niet alleen achter een laptop zou zitten), een tekstje over mijn motivatie en ik stuurde ook mijn cv mee in de mail. Dit heb ik naar organisaties en kennissen opgestuurd met de vraag of ze misschien een stageplek voor mij wisten en of ze eventueel mijn mail verder wouden doorsturen. Na vele mails en online Zoom-gesprekken vond ik eindelijk een plek die bij mij paste.

Van de UvA kreeg ik een stagebegeleider die ik wekelijks via Zoom sprak en mijn stage telde gewoon mee voor studiepunten. Het is een ideale manier om bijvoorbeeld je keuzeruimte in je major op te vullen.

Ook stagelopen? Schrijf organisaties aan zoals ik deed, zoek op internet naar stageplekken of vraag de studieadviseur van Bèta-Gamma of Future Planet Studies om hulp. Houd vooral in je hoofd: niet geschoten is altijd mis!