Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Doorloop alle onderstaande stappen om je in te schrijven voor de opleiding.

Heb je je vooropleiding in het buitenland gedaan? Dan volg je een ander inschrijfproces.

Inschrijfproces
  • 1. Check de deadlines

    Je dient je zowel via Studielink als ons aanmeldsysteem in te schrijven. Schrijf je voor 1 juni in via Studielink (zie stap 4) en meld je voor 1 juni aan via ons aanmeldsysteem (zie stap 6)

    Let op! Het kan een paar dagen duren om alle stappen van het aanmeldproces te doorlopen. Bovendien moet je misschien wat documenten opzoeken of opvragen. Zorg dus dat je ruim op tijd begint. Als je tot het allerlaatste moment wacht kan het systeem door drukte overbelast zijn, en lukt het wellicht niet om je aanmelding tijdig in te dienen. 
     

  • 2. Check de toelatingseisen

    In het document Toelatingseisen masters POW 2026-2027 vind je een overzicht van de toelatingseisen voor alle mastertrajecten van afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen.

    2.1 Toelating met een hbo-diploma

    Met een hbo-opleiding kun je niet rechtstreeks tot het mastertraject worden toegelaten. Je dient eerst het schakelprogramma Forensische Orthopedagogiek te doorlopen.
    Let op! Toelating aanvragen tot het schakelprogramma kan uiterlijk tot en met 31 maart

    2.2 Toelating met een WO-opleiding Pedagogische wetenschappen elders gevolgd dan aan de UvA

    Met een WO-opleiding Pedagogische wetenschappen elders gevolgd dan aan de UvA kun je het Document Toelating vanuit BA PW anders dan de UvA raadplegen. 

  • 3. Check het collegegeld

    Bekijk voordat je je inschrijft de hoogte van het collegegeld dat je moet gaan betalen. Hoeveel collegegeld je betaalt, hangt af van je nationaliteit, de opleiding die je volgt en – als je het wettelijke collegegeld moet betalen – of je in voltijd of deeltijd studeert:

    Check de collegegeldtarieven

    Overige studiekosten

    Naast het collegegeld ben je geld kwijt aan boeken, excursies, een laptop en ander studiemateriaal. Houd ook rekening met andere kosten, zoals voor eten, openbaar vervoer en woonkosten als je op kamers gaat.

    Meer informatie over kosten

  • 4. Schrijf je in via Studielink
  • 5. Activeer je UvAnet ID

    Nadat je je hebt ingeschreven in Studielink, ontvang je een e-mail met je UvAnetID. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je in te schrijven bij de UvA.

  • 6. Vul het intakeformulier in
    • Na je inschrijfverzoek in Studielink ontvang je binnen 48 uur een e-mail van ons. In die e-mail vind je een link naar SIS, ons online aanmeldsysteem, waarin je je aanmeldt voor de masteropleiding. Tijdens je aanmelding kun je meteen de benodigde documenten uploaden. Zorg ervoor dat je je complete aanmelding voor de deadline van 1 juni hebt ingestuurd.  
      Let op! Het kan een paar dagen duren om alle stappen te doorlopen. Bovendien moet je misschien wat documenten opzoeken of opvragen. Zorg dus dat je ruim op tijd begint.  
    • Proof of Qualification
      Raadpleeg de ‘Proof of Qualification’ (PoQ). In je 'Proof of Qualification' (PoQ) noem je bij elke vereiste de relevante vakken uit je curriculum. Hierbij mag je elke studiepunt (EC) slechts één keer inzetten. Vermeld de vaktitels op de PoQ op exact dezelfde manier zoals ze op je cijferlijst staan vermeld.
Na (voorwaardelijke) toelating
  • 7. Accepteer of weiger aanbod

    Als je wordt toegelaten tot de opleiding, ontvang je een e-mail met het formele aanbod. In deze e-mail staat informatie over het aanbod accepteren of weigeren. Het is belangrijk om hierop te reageren, aangezien het niet tijdig reageren automatisch leidt tot sluiting van je aanmelding.

  • 8. Indienen officiële documenten

    Wat is een officieel document?
    Een officieel document is een kopie van het originele document, afgegeven door een vertegenwoordiger van jouw onderwijsinstelling of een notaris.
    Let op!

    • Dit is niet hetzelfde als een fotokopie van een officieel document.
    • De taal van het document moet Engels, Nederlands, Duits of Frans zijn. Documenten in andere talen moeten worden ingediend in de originele taal, samen met een officiële vertaling door een officiële vertaler.

    Bachelor- of masterdiploma behaald aan de UvA of een andere universiteit in Nederland
    De Admissions Office controleert handmatig of je bent afgestudeerd in augustus. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Zodra je afstuderen is bevestigd, wordt je voorwaardelijke toelating omgezet in een onvoorwaardelijke toelating.
    Je moet uiterlijk op 31 augustus zijn afgestudeerd van je (bachelor)opleiding. 

    Het kan zijn dat het admissions office vraagt om een cijferlijst, informatie hierover kun je dan vinden in de voorwaardelijke toelatingsbrief. 

    Bachelor- of masterdiploma behaald in het buitenland
    Stuur ons officiële kopieën van je cijferlijsten en diploma’s, zodat wij deze kunnen controleren. Vraag jouw universiteit om deze documenten per e-mail te sturen naar admissions-pow-fmg@uva.nl.
    Let op! Wij accepteren geen digitale documenten die je zelf naar ons mailt.

    Afstudeerverklaring
    In een afstudeerverklaring moet jouw universiteit verklaren dat je aan alle afstudeereisen hebt voldaan en bent afgestudeerd voor de bachelor- of masteropleiding. De exacte afstudeerdatum moet ook worden vermeld.
    De afstudeerdatum mag niet later zijn dan 31 augustus voor de start in september.

    Wat gebeurt er nadat wij jouw documenten hebben ontvangen?
    Zodra wij jouw officiële documenten hebben ontvangen, streven wij ernaar deze binnen 3 à 4 weken te verifiëren. Bij succesvolle verificatie ontvang je per e-mail een bevestiging van je definitieve toelating. Ook wordt de status van je Inschrijvingschecklist aangepast naar 'voltooid'. In deze checklist staat welke stappen je nog moet nemen om je inschrijving af te ronden, zoals het betalen van het collegegeld.

    Hier kun je meer informatie vinden over het uploaden van gecertificeerde documenten.

  • 9. Meld je aan voor vakken

    Elk semester meld je je aan voor je vakken. Zonder vakaanmelding kun je geen onderwijs volgen. De vakaanmelding verloopt via de applicatie GLASS.
    De aanmeldperiode voor alle vakken van het eerste semester start in juni; de vakaanmelding voor het tweede semester start in december.

    De vakaanmeldingsprocedure vind je op de studentensite op de pagina Vakaanmelding via GLASS (kies bovenaan in het dropdown menu eerst je opleiding).

    Het kan zijn dat je een vak hebt behaald dat overlapt met een vak uit ons masterprogramma. Mocht je menen voor een vrijstelling van een vak in het masterprogramma in aanmerking te komen waardoor het programma wat kleiner voor je zou uitvallen, dien dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van het vak een verzoek in bij de Examencommissie. 

  • 10. Doe mee aan de introductiedag

    De opleiding begint met een introductiedag in september. Na je inschrijving ontvang je hier meer informatie over. 

  • 11. Vraag je collegekaart aan

    Een collegekaart is een persoonlijke kaart die je onder andere gebruikt als identificatie tijdens tentamens en bij het lenen van boeken. Na je voorwaardelijke toelating ontvang je van de centrale studentenadministratie van de UvA meer informatie over het aanvragen van een collegekaart.

  • 12. Betaal het collegegeld

    Om je inschrijving te voltooien moet je het collegegeld betalen. Zorg ervoor dat je de betaling voor 31 augustus hebt geregeld.