Nienke Bollen, alumna Orthopedagogiek, vertelt over haar stage en huidige baan.

"Na mijn studie Orthopedagogiek, met als afstudeerrichting Onderwijsleerproblemen, ben ik aan de slag gegaan als orthopedagoge/remedial teacher bij 'Het Antwoord' in Hoorn. Dit is een particuliere instelling waar ouders vrijwillig hun kind aanmelden. De aanmeldingen die wij binnenkrijgen zijn heel divers: het kan gaan om leerproblemen/-achterstanden, sociaal-emotionele problemen, intelligentieonderzoeken, dyscalculie- of dyslexieonderzoeken, bijles aan middelbare scholieren of opvoedingsondersteuning.

Het Antwoord is een samenwerkingsverband. Dit betekent dat iedereen binnen Het Antwoord zelfstandige is. Je kunt dus zelf je uren inplannen. Het nadeel is dat je inkomsten niet gegarandeerd zijn. De meeste collega's werken 's middags, omdat niet alle kinderen onder schooltijd mogen komen.

Het leuke van dit werk is dat je de ontwikkeling van de meeste kinderen goed kan volgen. Je doet niet alleen onderzoek, maar begeleidt ze ook en het is fantastisch om te zien wanneer een kind groeit in zijn ontwikkeling. Dit kan betekenen dat het leerachterstanden wegwerkt, maar het kan ook betekenen dat een kind lekkerder in zijn vel gaat zitten.

Ik heb voor deze baan gekozen naar aanleiding van mijn stage bij de Schoolbegeleidingsdienst Zaanstreek-Waterland. Tijdens deze stage heb ik veel ervaring opgedaan met testen en met het contact leggen met scholen. Ik miste echter het werkelijk kunnen helpen van de kinderen. Iets wat ik in mijn huidige werk volop kan doen!"