Josien Koster, alumna Orthopedagogiek, vertelt over haar stage op een basisschool voor speciaal onderwijs.

"Ik loop stage op De Dolfijn, een basisschool voor speciaal onderwijs. Er is een kleutergroep en er zijn groepen waarin kinderen op grond van leeftijd en hulpvraag zijn ingedeeld.

De basisschool is een onderdeel van het Weer Samen Naar School Samenwerkingsverband (SWV). Hierdoor loop ik ook stage op het aan de school verbonden expertisecentrum en het PAS (Punt van Aanmelding en Screening).

Scholen kunnen bij het PAS terecht met vragen over aanmeldingen voor zorg en verwijzingstrajecten. In het PAS werken Bureau Jeugdzorg de GGD en het SWV samen om de gewenste zorg voor het kind optimaal in beeld te brengen. Het expertisecentrum biedt scholen uit de regio ondersteuning bij observatievragen, dreigende thuiszitters, trajectbemiddeling bij schoolwisseling, afstemming tussen school- en thuissituaties enzovoort. In aanvulling hierop biedt het centrum ambulante begeleiding, collegiale consultatie, School Video Interactie Begeleiding, kleuterobservaties en tijdelijke parttimeplaatsing op De Dolfijn.

Het interessante aan deze stage vind ik het werken in een multidisciplinair team. Naast het werken als orthopedagoog, leer ik ook van de GZ-psycholoog, leerkrachten, ambulante begeleiders, maatschappelijk werkers, logopedisten etcetera. Via het PAS en het expertisecentrum blijf ik feeling houden met de "normale" ontwikkeling van kinderen, doordat ik ook reguliere basisscholen bezoek. Deze veelzijdige stage zorgt ervoor dat ik een breed beeld van het werkveld krijg en me diverse vaardigheden eigen kan maken.'