For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Dual Master
Journalistiek en media (Mediastudies)
Add to favourites

Carrière

De duale master Journalistiek en media biedt een goed perspectief op de arbeidsmarkt. De master bestaat uit een combinatie van studie en praktijkervaring: de doelstellingen van de opleiding krijgen deels in de werksituatie gestalte, waarbij inzichten uit de studie worden vertaald naar de beroepspraktijk en omgekeerd. In de NSE 2019 waardeerden studenten het punt 'aansluiting met de beroepspraktijk' met een 4,8 op een schaal van 5.

De opleiding onderscheidt zich van andere academische journalistieke opleidingen door een sterke beroepsgerichtheid en een grote verwevenheid met de praktijk. Tegelijkertijd onderscheidt de opleiding zich van journalistieke beroepsopleidingen door academisch gevormde journalisten op te leiden die in staat zijn om zowel op wetenschappelijke wijze te reflecteren op het vak, als om het vak op een beroepsmatig hoog niveau te beoefenen en bij te dragen aan de innovatie ervan. Kern van de beroepsgerichtheid is de ontwikkeling van journalistieke denkkracht en creativiteit, gekoppeld aan het verwerven van ambachtelijke vaardigheden.

Daarnaast legt de studie de basis voor kritische reflectie op het vak en het eigen functioneren. Studenten leren journalistiek en analytisch te denken, gedegen research te doen en met creatieve invalshoeken te komen. Hierdoor onderscheiden ze zich al tijdens hun stage. Studenten beschikken na de opleiding niet alleen over gedegen professionele vaardigheden en theoretische kennis, ze hebben ook al de nodige werkervaring opgedaan en een uitgebreid netwerk aangelegd. Het innovatieve karakter van de master blijkt onder meer uit het feit dat verscheidene alumni bij landelijke kwaliteitsmedia de voortrekkers zijn van nieuwe multimediale vertelvormen en innovatieve online producties.

Begeleiding naar de arbeidsmarkt

De UvA biedt studenten op verschillende manieren hulp bij de overgang na de arbeidsmarkt. Ons UvA Student Careers Centre organiseert onder andere carrière-evenementen, CV-checks en trainingen om een sollicitatiegesprek te oefenen. Ook via het Meet Your Mentor programma kun je loopbaanbegeleiding krijgen via een mentor.

Copyright: Nadia Murady
Sinds ik ben begonnen met het Meet Your Mentor programma voel ik mij zelfverzekerder over mijn persoonlijke kwaliteiten en heb ik een concrete visie van waar ik naartoe wil met mijn carrière. Nadia Murady, studente Media Studies Lees meer over Nadia's ervaring met het Meet Your Mentor programma

Media waar alumni werkzaam zijn

De opleiding beschikt over een vrijwel compleet overzicht van waar de afgestudeerden terecht zijn gekomen. Hieruit blijkt dat 75% van de afgestudeerden in een journalistieke functie actief is. Circa 30% hiervan werkt bij een dagblad, 25% bij een omroep en 25% als freelancer. Van 6% van de alumni zijn geen gegevens beschikbaar. De overige 19% is terecht gekomen bij universiteiten, overheden, en vooral bij ngo’s en communicatiebureaus .

Bij de dagbladen springen NRC Handelsblad en de Volkskrant eruit; daar werken resp. 34 en 23 afgestudeerden. Opvallend is ook dat veel alumni buitenlandcorrespondent zijn, onder meer in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Indonesië, Egypte, Roemenië, Polen, Frankrijk, Zuid-Amerika, China en Scandinavië.

Verder werken schrijvende alumni onder andere bij de volgende media: Leidsch Dagblad, Financieele Dagblad, Trouw, Het Parool, AD Nieuwsmedia, De Telegraaf, ANP/Novum, De Correspondent, Follow the Money, Brabants Dagblad, Kidsweek, Vrij Nederland, Elsevier, Psychologie Magazine, Folia en Bionieuws.

Alumni van research en redactie vind je onder andere bij de volgende media: omroeporganisaties als NOS, NTR, BNN-VARA, AVROTROS, KRONCRV, WNL en VPRO-Human; commerciële zenders als RTL en BNR; en producenten als De Universiteit van Nederland, Tonny Media, De Haaien, Pieter van Huystee, DahlTV, Human Factor, IDTV, De Balie.

Journalistieke prijzen gewonnen door alumni

Een indicatie voor de kwaliteit en het succes van onze opleiding vormen de vele prijzen die onze studenten en oud-studenten de afgelopen jaren hebben vergaard. Zo wonnen studenten vijf keer op rij The Challenge (de prijs voor de beste journalistieke innovatie, waar een geldbedrag van € 20.000 aan verbonden is). Daarnaast kregen studenten in 2017 de Afstudeerprijs Villamedia, de prijs voor de beste door studenten gemaakte journalistieke productie. Hun productie stak ‘met kop en schouders boven de andere masterinzendingen uit’, aldus de jury.

Alumni hebben inmiddels een veelvoud aan andere journalistieke prijzen gewonnen, zoals de NTR Radioprijs, de Mediafondsprijs Kids & Docs, de Zilveren Zebra, de Bob den Uyl-prijs, de Philip Bloemendal Prijs en de Loep van de VVOJ. In 2017 ging bij De Tegel, de nationale prijzen voor de Nederlandse journalistiek, de helft van alle nominaties naar alumni van de duale master Journalistiek en media. Oud-studenten zijn ook acht jaar op rij genomineerd voor De Tegel voor beste journalistiek talent. In 2021 wonnen twee oud-studenten een Tegel en waren er 13 oud-studenten genomineerd. Zowel in 2016 als in 2017 werd de Zilveren Nipkowschijf uitgereikt aan alumni. In 2017 zijn tevens twee oud-studenten uitgeroepen tot Journalist van het jaar voor hun documentaireserie Schuldig. In 2021 is bovendien een van de alumni genomineerd voor een Emmy award.

Onderzoeksterreinen van de academische docenten

Behalve voor de beroepspraktijk worden studenten ook opgeleid als wetenschapper. Studenten van de duale master kunnen bij de onderwerpkeuze voor hun eindscriptie of meesterproef onder andere kiezen uit de thematische kaders van de opleiding.

De academische docenten van de opleiding richten zich op de volgende onderzoeksterreinen:

  • (Heden en toekomst van) journalistieke innovatie, creativiteit en ondernemerschap – Mark Deuze;
  • Professionele identiteit en onafhankelijkheid van journalisten – Mirjam Prenger;
  • Datajournalistiek; nieuwe journalistieke vormen; journalistiek met, over en door algoritmes; digitale methoden – Erik Borra;
  • Constructies van de werkelijkheid en (creatieve) kwalitatieve onderzoeksmethoden – Pauline van Romondt Vis;
  • Publieksonderzoek en mixed methods – Eline Huiberts.